Cine se teme de electromobilitate? 2. Aspecte legate de poluarea autovehiculelor electrice, in timpul exploatarii

21 noiembrie 2018



Dupa un prim articol din seria “Cine se teme de electromobilitate?”, care discuta sursele emisiilor poluante din timpul productiei autovehiculelor electrice si a exploatarii materiilor prime pentru acumulatori, cel de al doilea episod este dedicat poluarii directe si indirecte din timpul exploatarii unui autovehicul electric.

Cu toate ca riscam sa stricam bucuria cu care unii producatori isi denumesc automobilele electrice “zero emissions”, trebuie sa recunoastem ca orice vehicul antrenat de o sursa de energie are un impact direct si altul indirect asupra mediului. Impactul direct in cazul automobilelor electrice este constituit de particulele microscopice ce se degaja in atmosfera datorita frecarii cauciucurilor cu suprafata de rulare si datorita frecarii din sistemul de franare.

Comparatia intre automobilele electrice si cele cu motoare cu ardere interna scoate in evidenta o uzura mai mare a anvelopelor, din cauza masei specifice mai mari pentru aceleasi performante, cauzata de masa acumulatorilor. In schimb, exemple practice provenite din regimul de exploatare urbana in regim de  taximetrie, arata ca uzura placutelor de frana este cu mult mai mica la automobilele electrice, datoria franarii regenerative, prin care o parte din energia cinetica este recuperata si stocata in acumulator sub forma de electricitate produsa la bord.

Eliminarea schimburilor de ulei si filtre, a catalizatorilor si sistemelor de depoluare vine in avantajul unei exploatari mai curate a unui automobil electric, cu atat mai mult cu cat intre valorile declarate si masurate pe stand si cele inregistrate in circulatia reala exista diferente semnificative, excluzand din discutie imprejurarile frauduloase scoase in evidenta de scandalul Dieselgate.

Incercarea de a cuantifica poluarea indirecta a unui automobil electric se rezuma la aceeasi discutie, ca si in cazul emisiilor din timpul productiei, despre sursele de generare a energiei electrice si este specifica unor tari, state si regiuni, diferind puternic de la o zona la alta. Cu toate ca sondajele proprietarilor de automobile electrice in SUA arata ca intre 28 si 40% utilizeaza energie electrica produsa local cu panouri fotovoltaice, pentru ceilalti, in functie de statul in care circula, sursa energiei electrice poate fi mai mult sau mai putin poluanta, contribuind la emisiile indirecte.

Asemanator cu comparatia din episodul trecut intre Franta si Germania, in ce priveste sursele de energie electrica, acelasi automobil electric circuland in SUA, in statul Virginia de Vest va polua indirect mai mult decat circuland in California, pentru simplul motiv ca productia de energie se bazeaza pe diferiti combustibili in cele doua state americane.

Cresterea parcului auto electric in Norvegia nu genereaza astfel de discutii, energia electrica fiind produsa in proportie de 98% din surse regenerabile, majoritatea in hidrocentrale.  In schimb, aceeasi proportie de vehicule electrice (50% din vanzarea de automobile noi) in Polonia, cu surse de curent provenind majoritar din carbune, ar avea cu totul alt impact ecologic.

Exemplul Chinei este interesant si poate fi o lectie buna pentru electro-sceptici, fiindca problemele poluarii urbane sunt atat de acute, incat, cu toate ca energia electrica este generata majoritar din carbune, guvernul subventioneaza cu inversunare electrificarea, ca masura urgenta de reducere a noxelor si zgomotului din orase.

NOTA: asa cum am mai afirmat si in alte articole, motivul principal pentru care China subventioneaza atat de generos industria autovehiculelor electrice ramane obiectivul de a domina concurenta globala in domeniul auto, in viitor.

Discutia despre sursele de energie electrica, la care se rezuma in final cea a poluarii indirecte cauzata de introducerea pe scara larga a electromobilitatii, este cu mult mai ampla decat cea despre automobile electrice, societatea moderna si confortul cotidian depinzand in mare masura de energia electrica si de sursele din care provine. Informatii despre sursele de productie a energiei electrice in lume gasiti pe pagina de stastistici a agentiei mondiale pentru energie , IEA (International Energy Agency). iar informatii despre productia si consumul de curent in Romania pe pagina sistemul energetic.ro.

In aceeasi ordine de idei, nu trebuie sa uitam ca procesul de rafinare a petrolului consuma multa energie, inclusiv electrica, transportul combustibililor la statiile de distributie se face cu vapoare, trenuri si camioane antrenate fie de motoare cu ardere interna, poluante prin natura procesului de ardere, fie de electricitate. Chiar si pompa de benzina si motorina functioneaza tot cu curent electric, provenit probabil din aceeasi sursa ca si cel utilizat pentru incarcarea acumulatorilor. Pentru amatorii de cifre exacte, am atasat adresa unui studiu complex pe acesta tema.

db

Lectura recomandata:

  1. Despre impactul procesului de rafinare al petrolului asupra mediului
  2. Despre productia si utilizarea energiei electrice in Europa
  3. Informatii despre noua metoda, WLTP, de masurare a emisiilor motoarelor cu ardere interna
  4. Despre bilantul emisiilor poluante dupa intregul ciclu de viata al automobilelor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *