La ce dimensiune a ajuns cea mai mare piata de autovehicule electrice din lume?
24.11.2018
        
Distribuie acest articol!   

China este de ani buni cea mai mare piata globala de autovehicule, cu vanzari echivalente aproape cu cele din Europa si SUA cumulat, si conduce detasat in clasamentul productiei si vanzarilor pentru cele electrice si electrificate.

Analiza pietei chineze pentru electromobilitate, in toate formele ei, de la trotinete, biciclete, scutere, automobile si pana la autobuze de transport in comun si camioanele de distributie marfuri in orase, ne poate da o imagine destul de clara despre cat de rapid sau lent se va produce tranzitia in tarile care nu au o politica la fel de agresiva de sustinere si constrangere pentru productia si vanzarea de autovehicule electrice, ca cea instituita de autoritatile chineze.

Cu toate cresterile spectaculoase inregistrate in primele zece luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut, trebuie sa privim realist segmentul EV (automobile 100% electrice)  si PHEV (plug in hibrizi) care a crescut la 3,6% din totalul vanzarilor de automobile noi, fata de anul trecut, cand a reprezentat 2,1%.

Semnalul pozitiv este reprezentat de faptul ca in luna octombrie vanzarea de EV si PHEV a atins o cota de piata de 5,8%. Intrarea in vigoare, anul viitor, a cotei obligatorii de 10% din vanzari pentru autovehicule NEV (New Energy Vehicles) va accelera cu siguranta productia de modele electrice, urmand ca piata sa decida daca sunt destul de atractive, sau subventiile destul de generoase, ca sa absoarba intreaga cantitate produsa, asa cum doresc autoritatile.

In cifre absolute, vanzarile de autovehicule electrice au inregistrat aproape 120.000 de unitati in octombrie, o crestere de 85% fata de luna octombrie 2017.

Topul 20 al vanzarilor este dominat de modele produse de firmele chinezesti, dintre care BYD (20%), BAIC (15%) si marca Roewe a gigantului SAIC (11%) acumuleaza aproape o jumatate din totalul vanzarilor de 750.937 automobile electrice. Cu exceptia BYD, care produce autobuze si camioane electrice in California si Canada, deocamdata cifrele de export si cele de productie in strainatate sunt neglijabile, dar situatia se va schimba cu siguranta, de indata ce vor aparea primele semnale de saturatie ale pietii interne.

Pentru a pune dimensiunea pietii de automobile electrice din China intr-o proportie familiara, e bine sa intelegem ca este mai mare cu 49% decat cea a tuturor inmatricularilor de automobile noi si second hand din aceeasi perioada, din Romania (503.742).

db

Distribuie acest articol!