Lectii proaspete invatate de la Tesla

28 noiembrie 2018



Contributia Tesla la revenirea in prim-plan a discutiilor pro si contra cu privire la automobile electrice este dincolo de orice indoiala. Despre alte aspecte, legate de performanta financiara, practici de munca si vialibitatea firmei in viitorul apropiat, dezbaterile vor continua cu siguranta.

In iuresul fluxului de stiri continue despre Tesla, bune si rele, este uneori dificil de separat zgomotul generat de comportamentul lui Elon Musk, de esenta rolului de deschizator de drum asumat de mica firma californiana. Dincolo de numeroasele locuri de munca generate in Nevada, pentru productia de acumulatori, si California, pentru asamblarea de automobile, Tesla extinde in permanenta atat reteaua de vanzare si service, cat si cea de incarcare rapida SuperCharger, peste tot in lume.

Reteaua europeana Tesla SuperCharger de incarcare rapida. Sursa: Tesla

Cresterea a fost lenta pana la lansarea in 2017 a noului Model 3, care a atins in ultima saptamana din iunie 2018 cadenta de 5.000 automobile produse pe saptamana, plus 2.000 Model S si X, si a depasit toate recordurile de vanzare pentru automobile electrice de pana acum. Impactul acestei expansiuni explozive nu a intarziat sa genereze stiri care mai de care mai critice sau admirative.

Pe de-o parte, “iadul productiei” a fost inlocuit de cel al distributiei automobilelor produse la Fremont, despre care am relatat la vremea potrivita. Intr-o initiativa fara precedent, cu ajutorul proprietarilor de Model 3, spre finalul trimestrului III s-au livrat un numar record de automobile noilor proprietari nerabdatori dupa o lunga asteptare.

Media sociala a fost coplesita de review-uri mai mult sau mai putin inspirate, pana cand valul de entuziasm s-a izbit de o realitate cat se poate de previzibila, dar ignorata in prezent de majoritatea producatorilor mari, care promit ca incepand cu 2019 vor inunda piata globala cu milioane de automobile electrice.

Intotdeauna am scris cu admiratie despre demersul total de realizare a unui ecosistem complet initiat, si partial transpus in practica, de Tesla. Echipa a inteles inca de la inceput ca in noul univers electric nu este suficient sa produci un automobil performant pe care piata sa doreasca sa-l cumpere, chiar si dupa o asteptare de ani de la inscriere la livrare.

Acumulatorii reprezinta deocamdata “calcaiul lui Achile” pentru orice producator cu intentii serioase de electrificare. Tesla a decis sa investeasca masiv si sa produca acumulatorii in regie proprie, impreuna cu partenerul Panasonic. Cu un avantaj tehnologic si de cost de productie fata de concurenta, scos in evidenta de mai multe analize, Model 3 a beneficiat de experienta acumulata in zece ani de proiectare si dezvoltare a unor solutii proprii patentate.

La fel de bine a inteles echipa Tesla si faptul ca odata achizitionat, un automobil electric are nevoie, pe langa statia de incarcare personala din garaj, de o retea de incarcare cat mai extinsa, care sa asigure reincarcarea necesara pentru calatorii lungi. Intr-un demers unic pana nu de mult, cand Nio a inceput sa cladeasca propriile statii de schimbare a acumulatorilor in China, Tesla a fost singurul producator care a intins o plasa de statii de incarcare in jurul globului.

Cu toata mandria justificata despre reteaua SuperCharger, cu 1.375 de statii si 11.414 puncte de incarcare in prezent (sursa Tesla), Model 3 a dovedit limitele actuale ale sistemului. Asemanator cu avertismentul din vara, in Norvegia, despre aglomeratiile de la statiile de incarcare, create in punctele de atractie turisitica pe perioada vacantelor, in perioada extrem de aglomerata din preajma sarbatorii Recunostintei (Thanksgiving) la statiile SuperCharger din California s-au creat cozi pentru incarcare, desi durata incarcarii a fost preventiv limitata la 40 de minute.

Sunt mai multe lectii de invatat din impactul noului Model 3 in ecosistemul electric Tesla, care ar fi bune de considerat de producatorii care promit ca vor lansa milioane de autombile electrice pe piata. Nu a fost suficient ca Tesla sa readuca California pe harta statelor producatorare de automobile din SUA sau sa lanseze productia de acumulatori in regie proprie, intr-o premiera industriala pentru Nevada, generand mii de locuri de munca.

Nu a fost suficienta nici reteaua de magazine proprii pentru cresterea exponentiala a vanzarilor si nici cea de service-uri Tesla pentru interventiile solicitate de numarul crescut brusc de proprietari. Iar asteptarea in coada, pentru reincarcare pe perioada varfurilor de trafic, cu siguranta nu va aduce mai multi sustinatori pentru electrificare, dand in acelasi timp apa la moara criticilor.

Planurile marete de lansare a productiei de milioane de automobile electrice, de catre gigantii auto mondiali, vor trebui acompaniate de toti pasii pe care Tesla i-a facut cu stangacie, pentru a evita lipsa de sincronizare intre productie, distributie, service si incarcare, care a cauzat neplaceri multiple proprietarilor Tesla in ultima vreme.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *