Experiente electromobilistice paralele cu Hyundai Ioniq si Tesla Model 3 – episodul I

15 decembrie 2018



Autonomia “redusa” este printre argumentele cele mai des auzite impotriva Hyundai-ului Ioniq utilizat de noi, in cadrul proiectului de educare electromobilistica initiat de 24auto.ro, impreuna cu partenerii Casa Auto Timisoara, Porsib Sibiu si Inspiroline. Autonomie care, acompaniata de frigul de la Sibiu, scade pe zi ce trece, odata cu mercurul termometrelor.

Apuse sunt vremurile cand la incarcare de 100%, Ioniq-ul ne promitea peste 200 km autonomie. In sezonul rece trebuie sa ne multumim deocamdata cu 158 km (“range”).

Degeaba explicam electro-scepticilor ca autonomia a fost absolut suficienta pentru naveta zilnica pe parcursul celor 12 saptamani de teste, la Timisoara si Sibiu. Incercam sa legam autonomia de dimenisiunea si mai ales de pretul acumulatorului, care afeceteaza in proportie de peste 30% pretul automobilului, dar ne ciocnim de aceeasi dorinta de a replica independenta oferita de motoarele cu ardere interna, pentru care ar fi necesari in prezent acumulatori extrem de scumpi, mari si grei.

Limitele tehnologiei actuale nu pot fi si nu trebuie ascunse, dar totusi trebuie cat mai bine intelese. Alegerea automobilului electric cu acumulator mare (scump) sau mai mic (mai accesibil) va fi facuta de fiecare cumparator, in functie de domeniul de utilizare al autovehiculului. Pe parcursul celor 82 de zile de teste, au existat doar trei ocazii in care distanta parcursa a depasit autonomia Ioniq-ului si a fost necesara o reincarcare.

Am incercat sa dovedim ca pe langa pretul mai mic, avantajul major al acumulatorului cu care este echipat Ioniq-ul este incarcarea rapida (la o statie de putere), pe care inginerii de la Hyundai au proiectat-o sa accepte o putere de pana la 100 kW. Nu am avut ocazia sa verificam cat dureaza incarcarea la 100 kW, fiindca statiile utilizate de noi pana in prezent sunt cele de la Kaufland si Lidl, cu putere maxima de 50 kW. La acestea, micul acumulator de 28 kWh se incarca, pana la limita stabilita la 94%, mai repede decat terminam noi cumparaturile.

In aproape trei luni de teste, putem numara incarcarile rapide pe degete. Prima a fost necesara pe drumul de la Timisoara – Sibiu si a durat 20 de minute la Kaufland Deva. A doua ocazie a fost de 1 decembrie, la Brasov, cand echipa de la Porsib a experimentat ce inseamana “range anxiety” din cauza unei statii de incarcare defecte la Fagaras. La intrebarea cum se simte aceasta stare, descrisa de multi electromobilisti incepatori, asa ca noi, am primit o contra-intrebare: “Cum crezi ca te simti cand afara sunt -10 C, google zice ca mai ai 23 km pana la destinatie si “Ionica” iti arata ca te mai duce doar 20?”

Alte utilizari ale statiilor rapide de incarcare la Timisoara, au fost mai mult demonstrative, pentru cei ce au avut curiozitatea sa testeze impreuna cu noi un automobil electric. In mod obisnuit, incarcarea s-a facut peste noapte, la priza de 220 V, ceea ce are marele avantaj ca poti programa climatizarea sa te astepte la ora de plecare cu interiorul preincalzit la temperatura dorita si cu geamurile dezghetate.

Pentru a continua discutiile despre autonomie cu exemple practice, am adaugat flotei noastre de testare un Tesla Model 3 Long Range, care va incerca sa ne convinga ca se pot parcurge, in conditii normale de confort, 500 km cu o incarcare. La fel ca si Ionica, Tesla este incarcata peste noapte de la o priza normala de garaj (120 V si 12 A), dar am facut si un drum la statia SuperCharger din apropiere, ca sa ne educam, nu din necesitate.

In partea de sus a ecranului: 10 h 5 min durata ultimei incarcari pana la limita prestabilita de 90%. In centrul ecranului: parametrii sursei de incarcare: 117 V / 12 A. In coltul dreapta jos: locul, data, ora si costul incarcarii la SuperCharger

In mod surpinzator, dupa mai mult de o luna de utilizare, am constatat ca pentru a acoperirea consumului zilnic de energie electrica este suficienta incarcarea cu “picatura” peste noapte, chiar si pentru acumulatorul de pe Model 3 LR, care este aproape de trei ori mai mare (75 kWh) decat cel din echiparea Ioniq-ului.

In timp ce “Ionica” isi face constiincios traseul zilnic la Sibiu si nu a creat niciun fel de probleme, din cauza cuplului mare la pornire, in primele zile cu zapada pe sosea, Tesla si-a inceput misiunea inca din ziua preluarii de la reprezentanta din Cleveland, pe drumul spre Motor City (Detroit), cu trei soferi.

Sursa: Tesla

Fiind cotat ca unul din cele mai sigure automobile aflate in circulatie, Tesla atrage cu usurinta interesul pentru o proba de drum. Seniorul nostru de pana acum a primit test drive-ul cadou din partea familiei, in ziua cand a implint 70 de ani, dovedind ca nu este niciodata prea devreme sau prea tarziu sa iti satisfaci curiozitatea despre mobilitatea viitorului.

Cu spiritul tanar, critic si exigent, ing. GD a fost multumit cu dinamica si tinuta de drum, dar ne-a atras atentia ca Tesla este de doua ori mai scumpa decat Ford-ul familiei, care are cam tot atata spatiu. Cum diferenta intre pretul benzinei si cel al curentului in Michigan nu este atat de mare ca in Romania si nu poate fi utilizat ca argument primordial in favoarea electrificarii, iar cel cu poluarea nici atat, cand in jur sunt doar SUV si pickup-uri cu motoare gigantice, cu care se plimba de obicei cate o singura persoana, m-am trezit vorbind despre “tehnologie si experienta inedita” cu acest automobil al viitorului, care circula in prezent.

Despre aceasta calatorie in viitorul electromobilistic, cu Tesla, vom reveni pe masura ce ne familiarizam cu Model 3 si parcurgem distante mai reprezentative. Deocamdata am acumulat doar  621 km, cu un consum mediu de  16 kWh/100 km (256 Wh/mila), rezultand un consum total de energie de 99 kWh, ceea ce reprezinta un cost echivalent de  63 lei, fiind incarcat acasa (10,15 lei/100km).

Aceeasi energie electrica la Super Charger costa dublu (doar modelele mai scumpe S, X si Model 3 Performance beneficiaza de gratuitate pentru incarcare la Super Charger), un motiv in plus de a incarca rapid doar la drumuri lungi.

Comparativ, “Ionica” a realizat in ultima saptamana de naveta la Sibiu (in teren mai dificil, pe zapada si la temperaturi cu cel putin 5 grade Celsius mai scazute), un consum mediu de  18.6* kWh/100km, a parcurs 402* km cu 74.8* kWh si un cost total de 47.60* lei. 

Nota: toate valorile marcate cu * sunt corectate fata de prima varianta a acestui articol, din cauza omiterii initiale a trei puncte de masurare.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *