Dupa bucuria zilnica provocata, cauzata, indusa de mai bine de o luna de o Tesla Model 3, dupa succesul pe piata americana a modelelor Tesla, in frunte tot cu Model 3, dupa cresterea valorii actiunilor Tesla pe bursa, este cel putin ciudat sa afirm inca din titlu ca lumina electromobilitatii, ca si cea din toate zilele, vine tot de la rasarit. Poate imaginea de mai sus, cu modelul NIO EP9, produs in China, sub deviza „Born to push limits”, va convinge sa cititi mai departe.
De aproape 30 de ani, vanzarile auto sunt in crestere pe piata chineza, ca urmare, scaderile surprinzatoare din ultimele cinci luni trag un semnal de alarma foarte serios pentru toti cei care au crezut ca vanzarile vor creste la nesfarsit, bazandu-se pe afirmatia ca densitatea de 164 de automobile la o mie locuitori este inca foarte mica comparativ cu tarile dezvoltate. (Exemple: SUA 910, Australia 740, Canada 662, Italia 625, Germania 555).
Chiar daca economia chineza a crescut la dimensiuni uriase, infrastructura (autostrazi, poduri cu lungimi record, trenuri rapide, aeroporturi moderne si porturi de toate dimensiunile) nu are rival in lume si populatia Chinei a depasit 1,4 miliarde de locuitori, „doar” aproximativ un sfert din populatie are puterea de cumparare necesara achizitionarii unui automobil.
Cat reprezinta un sfert din populatia Chinei?… 350 milioane locuitori, ceva mai mult decat intreaga populatie a Statelor Unite (327 milioane), dar mai putin decat cea a Uniunii Europene (513 milioane).
Cu toate acestea, vanzarile de autovehicule noi in China reprezinta aproape suma celor din SUA plus Comunitatea Europeana, deci efectul de umplere a unei piete virgine a fost un adevarat ospat pentru industria auto globala si producatorii locali, timp de aproape 30 de ani.
Anul 2018 aduce o schimbare majora, fiind pentru prima oara, incepand din 1990, cand vanzarile scad continuu in ultimele cinci luni. Privind tabelul alaturat, intocmit de CAAM (Asociatia Producatorilor de Automobile din China), se vad scaderi pe totalul perioadei ianuarie – noiembrie 2018 atat pentru producatorii chinezi, cat si pentru cei americani, implicati involuntar in razboiul tarifelor dintre China si SUA, cat si cei francezi. Daca privim doar la luna noiembrie, observam ca firmele germane stagneaza si doar cele japoneze au reusit sa vanda cu 8% in plus fata de aceeasi perioada a anului trecut. (Y-o-Y, „year over year”)
Dupa aceasta (prea) lunga introducere plina de vesti proaste pentru firmele producatoare de automobile pe piata chineza, poate va intrebati ce cauta acest articol la rubrica electromobilitate?
Vestea buna pentru electromobilisti este ca vanzarea de automobile NEV (new energy vehicles), in principal electrice cu acumulatori, a crescut spectaculos in exact aceeasi perioada de timp cu scaderea celor clasice. Setul de masuri de stimulare a industriei si a cumparatorilor, combinat cu prevederile legislative privind cota minima de vanzare vehicule NEV incepand din 2019, au facut minuni pe piata chineza, prima care a depasit pragul de UN MILION de automobile electrice vandute intr-un an.
Dupa informatiile furnizate de CAAM, in perioada ianuarie – noiembrie 2018 s-au comercializat 1,03 milioane autovehicule electrice, cu 68% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Tinand cont de obiectivul ambitios, ca pana in 2025 vanzarile de NEV sa atinga 20% din total, credem cu adevarat ca vom vedea dezvolatari majore, modele noi si o dinamica fara precedent a pietei, care justifica afirmatia ca lumina electromobilitatii vine tot de la rasarit.
Si Tesla?… Nicio grija, Tesla va produce incepand de anul viitor, in unitati de timp „originale” Elon Musk, dar cel mai tarziu 2020, atat Model 3, cat si viitorul Model Y la Shanghai, participand la noul ospat chinezesc, de data aceasta cu electrice.
db