Mercedes GLC F-Cell combina avantajele a doua surse de energie intr-un vehicul electric
10.12.2018
        
Distribuie acest articol!   

In dialogul nostru cu cititorii si participantii la test drive-urile cu masini electrice, auzim de multe ori afirmatia „electricele nu au viitor, hidrogenul este solutia”.

De la inceput trebuie sa clarificam ca autovehiculele care folosesc pile de hidrogen pentru a genera energia electrica la bord au tractiune electrica, cu toate avantajele majore de randament, cuplu instantaneu si lipsa unei transmisii cu mai multe trepte.

In realitate, discutia ar trebui sa se deruleze in jurul notiunii de „purtatori de energie”. In cazul acumulatorilor, cu toate imperfectiunile tehnologiei actuale, energia electrica este stocata prin procesul de incarcare si eliberata in functie de nevoile de energie electrica, transformata in energia cinetica, de deplasare, cu un randament foarte bun, sau in caldura pentru confortul pasagerilor, cu randament mai modest.

In cazul pilei de hidrogen, procesul de conversie electrochimică a energiei este ceva mai complex. Hidrogenul verde se produce in cele mai multe cazuri prin electroliza apei, consumand energie electrica. Este comprimat utilizand energie electrica. Este transportat cu cisterne utilizand (in prezent) combustibili fosili. Este stocat in statia de alimentare si de acolo transferat in rezervorul sub presiune al autovehicului.

Odata ajuns la bord, hidrogenul se recombina cu oxigenul din atmosfera, generand energie electrica, din pacate cu mult mai putina decat a fost utilizata in procesul de productie, comprimare si transport.

Si totusi, ce face hidorgenul atat de atractiv pentru industria auto, mai ales cea de transport greu?

Toti marii producatori experimenteaza si sunt in diferite faze de lansare in productie a unor automobile electrice alimentate cu pile de hidrogen, fiindca este un „purtator” excelent de energie, care intr-un volum rezonabil pentru transportul rutier, poate stoca energie suficienta pentru parcurgerea a sute de kilometri. In cazul camioanelor Nikola, unde exista spatiu suficient pentru rezervoare mari de hidrogen, autonomia este de peste o mie de kilometri.

Din Asia vin Honda Clarity, Toyota Mirai si Hyundai Nexo, care se vand sau se ofera in leasing unui grup de clienti din zone unde exista statii publice de hidrogen si sunt dispusi sa experimenteze si sa comunice cu producatorul experienta de zi cu zi.

In patria automobilului modern, Germania, modele cu pile de hidrogen au fost purtatori de tehnologie si blazonul ecologic afisat la numeroase targuri si manifestari de specialitate de mai multe decenii. Noutatea interesanta a modelului lansat de Mercedes pentru o clientela selectionata, deocamdata doar in Germania, este faptul ca acest SUV electric are la bord doua surse de energie: un rezervor de hidrogen si un acumulator.

Din hidrogen se produce (mai corect ar fi „se extrage”) energia electrica necesara deplasarii pe distante lungi. Reincarcarea este rapida, comparabila cu combustibilii fosili, 4,3 kg de hidrogen fiind suficienti pentru a produce energia electrica utilizata pe cateva sute de kilometri (ezitam sa utilizam cifra propusa de Mercedes in prospectul de prezentare, fiind masurata dupa vechile norme europene NEDC, in care nu prea mai avem incredere).

Acumulatorul poate fi incarcat la fel ca la un automobil electric, de la o sursa externa, si este utilizat in principal pentru recuperarea energiei prin franare regenerativa, dar poate asigura deplasarea cateva zeci de kilometri (acelasi comentariu ca mai sus referitor la distante masurate dupa norma NEDC).

Chiar daca pare o solutie complexa, care nu da castig de cauza unuia sau celuilat dintre purtatorii de energie electrica, Mercedes GLC F-cell incearca sa rezolve pentru un automobil electric cateva din plangerile cele mai frecvente legate de autonomia redusa, durata lunga de incarcare si masa mare a acumulatorilor de tractiune.

Rezultatele experimentului la scara mai larga, cu clienti din exteriorul firmei, va aduce o bogatie de informatii pe baza carora solutiile pot fi optimizate in viitor. In paralel, furnizorii de hidrogen vor cauta solutii de productie cu energie regenerabila, pe cat posibil direct la locul de distributie, pentru a evita transportul si pentru a starpi insinuarea ca la originea energiei electrice ar fi tot carbunele, ceea ce este doar partial adevarat, in functie de regiunea unde se produce.

Din competitia si colaborarea intre cei doi purtatori de energie, asa cum a  demonstrat Mercedes, castigator va fi automobilul electric, care va gasi in final sursa de energie necesara autonomiilor mari si realimentarilor rapide la pret scauzt, asa cum ne dorim cu totii.

Un video explicativ al principilor de functionare pentru Mercedes GLC F-Cell gasiti aici.

db

Distribuie acest articol!