O calatorie de aproape o mie de kilometri cu Tesla Model 3
29.12.2018
        
Distribuie acest articol!   

In seria de articole dedicate experientelor electromobilistice pe doua continente, din cadrul proiectului de educare 24auto.ro, adaugam impresiile dupa un drum mai lung, din Motor City pana pe coasta Atlanticului, cu cea mai mica Tesla din actuala familie aflata in productie, formata din modelele S, X si 3.

Aparent este vorba de trei modele, dar in realitate sunt trei caroserii, pe a caror fundatie s-au cladit numeroase variante. Model 3 cu care am pornit la drum este varianta „Long Range”, echipata cu cel mai mare acumulator utilizat pentru mezina familiei, cu tractiune spate si dotarile interioare „premium”.

In prezent aceasta varianta nu se mai produce, acumulatorul mare fiind livrat doar combinat cu tractiunea integrala sau cu varianta „Performance”. Tractiunea spate se ofera cu un acumulator mai mic „mid range”, la un pret mai rezonabil, ceea ce pentru Tesla reprezinta 46.000 dolari. Mult trambitata varianta de 35.000 dolari (standard range) nu se comercializeaza deocamdata pe nicio piata, desi livrarile celorlalte variante continua in SUA si China si vor incepe in curand in Europa.

Dupa cum ati constatat, m-am ferit din start sa utilizez cifre despre autonomia diferitelor variante, nu doar fiindca sunt disponibile pe pagina Tesla, ci fiindca am constatat ca autonomia indicata de producatori este irelevanta. In conditiile unui drum de iarna, cu temperaturi scazute, cand instalatia de incalzire este utilizata cu generozitate pentru confortul pasagerilor, autonomia calculata la bord variaza mult fata de valorile determinate in conditii standard de laborator.

Am pornit la drum in saptamana cand Model 3 a fost aleasa de ziarul local din Motor City, Detroit News, care este si un fel de purtator de cuvant neoficial al celor trei mari firme americance GM, Ford si Chrysler , „Masina anului 2018” si Elon Musk a promis ca va extinde reteaua de incarcare Super Charger in toata Europa, „chiar si Romania”.

Sursa: twitter

Experienta cu Model 3 reprezinta mai mult decat un test de 990 km al unui automobil electric coborat parca din viitor. A fost o validare a realitatii ca astfel de calatorii lungi si in acelasi timp placute, sunt posibile datorita ecosistemului creat de Tesla pentru a face experientele electromobilistice cat mai agreabile si sigure.

Statiile de incarcare rapida SuperCharger, una dintre cele mai valoroase piese din ecosistemul Tesla

Un element esential este prognoza dinamica a autonomiei, pe baza consumului mediu realizat pe ultimii kilometri parcursi in conditii reale. Este o valoare indicata pe ecran la cerere, apeland functia „energy”, care indica consumul mediu pe ultimii 8, 24 sau 48 km (5, 15, 30 mile) si este cu mult mai utila decat valorile teoretice masurate dupa ciclurile standard EPA sau WLTP.

Diagrama de consum pentru ultimii 8 km (5 mile) si autonomia prognozata la coborarea din muntii Pennsilvaniei

Dupa cateva verificari de curiozitate, ca sa inteleg mai bine cum afecteaza gerul din Michigan, vantul din Ohio sau urcarile si coborarile pronuntate ale autostrazii din Pennsilvania consumul mediu si implicit autonomia, am invatat repede sa nu mai imi bat capul si sa ma las condus de programul Tesla, care optimizeaza durata pauzelor de incarcare si navigatia de la bord te conduce la statia de incarcare rapida, unde in zilele aglomerate se recomanda sa nu incarci pentru mai mult de 40 de minute.

Intrebarea despre autonomie este cea mai frecventa in legatura cu automobilele electrice, dar devine irelevanta, cand programul Tesla decide ca cel mai rapid mod de deplasare se realizeaza cu opriri de incarcare relativ scurte, atunci cand nivelul de incarcare al acumulatorului este intre 30 si 40%.

La toate cele patru statii utilizate pe parcursul a 990 de kilometri, incarcarea a inceput cu 80 kW si pe masura ce nivelul de energie din acumulator a crescut, puterea de incarcare a scazut pana la cativa kW. Cea mai simpla comparatie este cea cu turnatul berii intr-un pahar inalt, cu grija spre final, ca sa nu dea spuma pe afara.

Cand incarcarea atinge 95%, puterea de incarcare este limitata la 12 kW

Timpul de incarcare sugerat la bord a fost curpins intre 20 si 45 de minute si pauzele au fost alese dupa 2-2,5 ore de drum. M-am lasat docil condus de programul Tesla si am gasit in locurile alese tot ce este necesar pentru o pauza de relaxare, de doua ori depasind timpul de incarcare recomandat, pentru o cafea sau sandvich cald si cateva mesaje electronice.

Acest ritm de calatorie nu se potriveste oricui, dar am vazut numeroase familii cu copii mici, care se bucurau de joaca din timpul pauzelor, sau cu caini, care profitau de pauze pentru o plimbare in zona verde din jurul parcarilor. Suprize neplacute pot aparea atunci cand alte automobile parcheaza in spatiile de incarcare dedicate si foarte bine semnalizate.

Doua din opt spatii de incarcare, ocupate de vehicule cu motoare cu ardere interna

Pe langa functia utila cu alegerea si ghidarea spre statiile de incarcare rapida, m-am lasat rasfatat de pilotul automat, reglat la limita de viteza impusa in fiecare stat si am urmarit pe diagrama consumului de energie, atat cresterea pe urcari, cat si nivelul de recuperare pe coborari.

Daca in mai multe articole despre primele experientele electromobilistice ale participantilor la proiectul 24auto.ro, de educare prin test drive, descriam surpriza majoritatii, descoperind condusul cu o singura pedala utilizand franarea regenerativa, trebuie sa recunosc ca la acest drum am „condus” sute de kilometri fara nici o pedala, Tesla avand grija sa mentina viteza si sa pastreze distanta fata de ceilalati participanti la trafic.

Singurele probleme intampinate la drumul de 990 de kilometri au fost cele cu accesul in masina cu ajutorul aplicatiei Tesla de pe telefon, care uneori functioneaza fara probleme, iar alteori se incapataneaza sa nu functioneze si atunci este necesara utilizarea cartelei de acces, dar ar putea foarte bine sa fie o eroare de „operator”. Vom reveni la acest subiect.

Scuturaturile generate de suspensia relativ rigida au fost uitate de indata ce am scapat de drumurile proaste cu placi de beton denivelate si crapate din Michigan si alunecarea pe suprafete asfaltate de buna calitate a devenit o placere.

O alta surpiza a fost lipsa sau diminuarea franarii regenerative la rece, imediat dupa pornirea la drum, dupa o noapte de parcare sub cerul liber, la temperaturi scazute sub zero grade Celsius. Dupa 10-15 minute de functionare, cand acumulatorul ajunge la o temperatura prestabilita, care permite reincarcarea indusa de franarea regenerativa, comportamentul revine la „normal”.

In final, cateva statistici pentru amatorii de cifre. Pentru cei 990 km parcursi in doua zile am consumat 150 kWh, rezultand un consum mediu de 15,1 kWh la 100 km. Cele patru incarcari la statiile rapide au costat aproximativ 110 lei (26,23 dolari), in timp ce taxele de autostrada au acumulat un total echivalent de 174 lei ( 42,70 dolari).

Kilometrajul total realizat in doua luni, de la receptionarea automobilului de test, este de 2.180 km, cu un consum total de energie de 338 kWh, consum mediu de 15,6 kWh la 100 km.

db

Distribuie acest articol!