Citim de multe ori despre China ca este numarul 1 in lume in multe domenii, incepand cu numarul de locuitori si pana la productia si vanzarile de automobile noi.
In aceasta piata auto gigantica, cu vanzari de peste 28 milioane de automobile in 2018, autovehiculele electrice reprezinta un segment inca mic (4,2%), dar cu crestere rapida, datorita subventiilor si constrangerilor aplicate prin legislatie, despre care am scris de mai multe ori.
Publicarea statisticilor din 2018, ne ajuta sa intelegem dimensiunea pietii chineze, atat in valoare absoluta, prin comparatie cu anul 2017, cat si in comparatie cu cea nord americana si cea europeana.
Daca in 2017, pe plan global, vanzarile de autovehicule electrice au trecut pentru prima oara de un milion, anul trecut doar in China s-au vandut mai mult de un milion, luna decembrie inregistrand o crestere spectaculoasa de 70% fata de aceeasi luna din 2017, in timp ce pentru automobilele echipate cu motoare cu ardere interna vanzarile au scazut cu 16%.
Aceasta tendinta contrara a determinat ca, la finele anului 2018, automobilele electrice si plugin hibride sa reprezinte 4,2% din totalul vanzarilor in China, dublu fata de anul 2017 (2,1%)
Privind la topul primelor cinci automobile electrice vandute pe cele mai mari piete din Asia, Europa si America, este usor de remarcat ca BAIC EC-Series, numarul 1 in China, a inregistrat in 2018 vanzari mai mari decat toate modelele electrice si plug in oferite pe piata germana.
Totusi, cand comparam numarul de automobile electrice vandute in raport cu populatia, statistica chineza arata ca exista un segment relativ mic, comparativ cu SUA si Germania, al populatiei cu putere de cumparare pentru un automobil in general si pentru unul electric in special.
Ar mai fi de remarcat cu niciun producator global nu a reusit sa plaseze un model nici macar in top 20 din China, in 2018. Odata cu inceperea livrarilor de Model 3 in China, in luna februarie, si a productiei la Shanghai, spre sfarsitul anului, Tesla ar putea insa inregistra vanzari suficiente pentru o clasare in top, chiar daca nu ne asteptam sa vedem o dominatie ca pe piata din SUA.
Cele peste 139.000 de exemplare vandute in 2018 au facut ca Model 3 sa fie cel mai bine vandut automobil electric pe plan global al tuturor timpurilor, in cel de al doilea an de fabricatie, desi cadenta de 5.000 de unitati pe saptamana a fost atinsa doar in iunie 2018.
db