Proiectul 24auto.ro – electromobilitate, dupa 10 saptamani la Sibiu

28 ianuarie 2019



Incepand din noiembrie 2018, testele de lunga durata cu Hyundai Ioniq s-au desfasurat in zona Sibiului si au fost gazduite de firma Porsib, care a organizat pentru noi si probele de drum (test drive) cu publicul interesat de cum se conduce un automobil electric.

In zece saptamani am invatat cu totii multe despre limitarile mobilitatii electrice iarna, cand consumatorii aditionali pentru incalzirea interiorului, a scaunelor si volanului, dar si pentru dezghetarea parbrizului si lunetei consuma electroni pretiosi, ducand la restrangerea autonomiei.

Tot in aceste zece saptamani am constientizat ca una din cele mai valoroase functii pentru securitatea si confortul oferit de un automobil electric este cea de preincalzire, realizata prin programarea temperaturii dorite in interior la ora necesara navetei zilnice (sau comandata de la distanta prin aplicatia de pe telefon, la alte modele).

Sursa: meteoblue

In cea de-a zecea saptamana am adunat evidente ca, desi temperatura exterioara este un factor de impact major asupra autonomiei, stilul de condus si domeniul de utilizare au un efect tot atat de mare asupra consumului de energie si implicit asupra autonomiei.

Exemplul concret este consumul din 24 ianuarie (zi libera), cand in timpul unui test drive de 72 kilometri s-a inregistrat un consum de 23 kWh/100 km, mai mare decat cel din timpul navetei zilnice. Exista cel putin doi factori esentiali care determina un consum mai mare in timpul test drive-urilor, mai ales cand este prima experienta electrica.

Primul ar fi franarea regenerativa, un fel de “frana de motor”, care duce la reincarcarea acumulatorului. Am constatat ca sunt necesare cateva zile de condus si adaptare, pana distantele de incetinire sau oprire sunt apreciate corect si permit eliminarea franarii clasice, cu pedala de frana, care reprezinta o risipa de energie.

Cel de-al doilea factor, cu impact major, este cu siguranta incercarea dinamicii unui automobil electric. Condus bland in viata de zi cu zi, in modul “eco”, Ioniq-ul se transforma intr-un sprinter cu acceleratii bune, cand este utilizat in modul “sport”. Placerea acestei acceleratiii liniare, fara intreruperile necesare schimbarilor de viteza, este cu siguranta unul din elementele surpiza pentru toti cei ce incearca pentru prima oara experienta tractiunii electrice.

Un alt factor cu impact major asupra consumului, oarecum asemanator cu utilizarea motoarelor cu ardere interna iarna, este deplasarea pe distante scurte in oras, la temperatori joase. In plus, cei doar cativa kilometri parcursi, urmati de o stationare mai lunga si nevoia de a reincalzi habitaclul, a urcat consumul de energie pana la valori de 27 si 29 kWh/ 100 km.

Chiar si in aceste conditii “vitrege” pentru un automobil electric, ecuatia financiara inca este foarte rezonabila. Pentru cei aproape 300 kilometri parcursi in saptamana de test cu numarul 16 (a 10-a la Sibiu), “Ionica” a consumat 58,9 kWh, ceea ce reprezinta 37,4 lei, la pretul energiei facturat la Sibiu.

Realizarea cea mai mare a saptamanii au fost cele doua test drive-uri extinse, oferite unor automobilisti interesati de viitorul mobilitatii electrice in cadrul proiectului de educare prin condus, initiat de 24auto.ro, cu ajutorul partenerilor Porsib Sibiu, Casa Auto Timisoara si Inspiroline.

db