Prolog la North American International Autoshow (NAIAS), editia 2019

11 ianuarie 2019



Salonul auto “de casa” al celor trei mari producatori americani, General Motors, Ford si Chrysler (in prezent parte a grupului FCA) isi va deschide portile luni, 14 ianuarie 2019, dupa modelul traditional …odata cu inceperea furtunilor de iarna in Motor City, cum este supranumit Detroitul.

Termometrele au coborat astazi prompt sub zero grade Celsius, dupa cateva saptamani neobisnuit de blande, iar meteorologii anunta un val de zapada venind dinspre nordul inghetat, tocmai la timp ca sa incurce traficul aerian si sa-l ingreuneze pe cel terestru, asa cum se cuvine la venirea executivilor auto din toata lumea.

Din fericire, organizatorii au gasit in calendarul international al manifestarilor auto un interval de timp mai prielnic si urmatoarele editii se vor organiza in iunie, o luna mai prietenoasa pentru vizitatorii din Michigan, care vor putea utiliza parcarea de pe acoperisul complexului expozitional COBO Center, ca pista de test drive pentru cei interesati.

Despre cat de relevante vor mai fi saloanele auto in peisajul auto global, transformat de fluxul de stiri continue, timp de 24 ore pe zi si sapte zile pe saptamana, acompaniat de filme si experiente VR (virtual reality), ramane de discutat.

In schimb subiectul dezbaterilor din acest an la NAIAS este foarte clar. SCHIMBAREA si TRANSFORMAREA, la un nivel fara precedent in istoria automobilistica de peste un secol, este evidenta si a devenit tema dominanta, care genereaza multa confuzie si neliniste in randul executivilor auto si al numerosilor angajati din aceasta industrie globala.

Nu ma refer aici la anunturi de genul reducerilor de personal la Ford Europa, o masura devenita din pacate traditionala, atunci cand deciziile executivilor au dus firmele pe calea pierderilor financiare si castanele sunt scoase din foc pe seama reducerii costurilor de personal.

Dupa reducerea cu 9% a productiei de autovehicule globale in 2018 (sursa IHS), Ford nu avea alta cale de a satisface pofta de profit etern de pe Wall Street, decat reducand brusc costurile. Si solutia cea mai simpla, si primitiva, este reducerea de personal, masura radicala preconizata si la Jaguar Land Rover, pentru stoparea hemoragiei de cash cauzata, in principal, de scaderea vanzarilor in China si Europa.

Cu mult mai dificila va fi insa gasirea solutiilor pe termen lung, atunci cand echipa este puternic demotivata si analistii financiari si-au declarat antipatia fata de noul CEO, Jim Hackett, venit din industria mobilierului de birou, fara experienta auto si fara un plan coerent de a scoate firma din criza prelungita.

Inlocuirea mobilierului ponosit din centrul de proiectare din Dearborn, cu unul nou achizitionat de la fosta firma a noului CEO, Steelcase, nu pare sa convinga angajatii ca noua conducere ar avea alta strategie pentru viitor decat alianta cu grupul Volkswagen.

Despre posibilitatea aparitiei unor produse “FordWagen”, rezultat al colaborarii dintre Ford si Volkswagen, am mai scris si moara zvonurilor se invarte tot mai repede in Motor City, prevestind un anunt major cu ocazia NAIAS. Se pare ca VW are interes in platforma autonoma Ford, iar Ford in cea electrica Volkswagen. Cat de adanca va fi colaborarea si ce forma va lua, vom afla saptamana viitoare.

In schimb, daca imitatia este o forma de flatare, atunci echipei Tesla s-ar putea sa ii crape inima de mandrie, dupa ce saptamana aceasta, atat GM cat si Volkswagen au anuntat ca investesc si colaboreaza cu diferite retele de incarcare, pentru a oferi posesorilor de automobile electrice un ecosistem de incarcare eficient.

Nu este nimic rau in a copia idei bune si vizionare, daca nu ai unele proprii. In cazul de fata, reteaua globala Tesla SuperCharger si software-ul care ghideaza proprietarii Tesla la incarcari optimizate, pentru a scurta durata totala a unei calatorii lungi, este in folosul clientilor, asa ca ne-am bucura sa fie copiata ideea de catre toti producatorii de automobile electrice.

Asa cum spunea un proprietar de Tesla din Hamburg, intalnit in vara pe drumuri scandinave, producatorii traditionali nu au inteles inca realitatea ca in universul electric o masina, oricat de performanta, nu valoareaza doua parale daca nu ai unde sa o incarci rapid si la pret rezonabil.

Dar asta se intampla in iulie 2018… O alta epoca, in termenii evolutiei electromobilitatii, care se dezvolta si acapareaza interesul firmelor din toate industriile si al pietii de capital cu o viteza uluitoare. Cea mai buna dovada este declaratia celei mai conservatoare firme petroliere, ExxonMobil, care a anuntat ca investeste in retele de incacare pentru autovehicule electrice, deocamdata in SUA, la fel cum a facut Shell si BP in Europa.

Legat de subiectul copierii de idei, tot zilele acestea putem vedea si un exemplu negativ, legat de trucarea emisiilor poluante pentru motoarele cu ardere interna. Grupul FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a acceptat sa plateasca o amenda de 700 milioane de dolari pentru a evita un proces de lunga durata cu DOJ (Department of Justice), pentru infractiuni legate de emisiile diesel.

Daca este deja prea multa informatie despre schimbare si transformare, sa mai aduagam doar ca in paralel, la CES (Consumers Electronics Show) din Las Vegas, acronimele oarecum traditionale EV (electric vehicle) si PHEV (plug in electric vehicle) au fost deja inlocuite de AEV – Autonomous Electric Vehicle, o forma de mobilitate a viitorului, care va afecta numeroase industrii (pentru detalii vezi articolul Forbes).

Dar despre vehicule autonome vom reveni intr-un alt episod de la NAIAS, unde echipa 24auto.ro va fi prezenta pentru a va aduce noutati electromobilistice proaspete de peste ocean. Pe curand!

db