Brandul SAAB ar putea reveni pe piata, cu modele electrice si patronat chinez

28 ianuarie 2019



Evergrande Group, actionar majoritar al Faraday Future, a achizitionat recent 51% din capitalul societatii NEVS, cea care detine SAAB.

Evergrande Group este a treia companie imobiliara chineza, ca importanta. Aceasta a platit 930 milioane de dolari (816 milioane de euro) pentru a deveni actionara majoritara a fabricantului de vehicule electrice National Electric Vehicle Sweden (NEVS), care detine si drepturile asupra marcii SAAB. Decizia face parte din planurile ambitioase ale lui Hui Ka-yan, fondatorul Evergrande, de a diversifica portofoliul societatilor sale si de a patrunde pe piata automobilelor electrice, una aflata in plina expansiune.

NEVS a achizitionat toate activele SAAB, cand intreprinderea suedeza si-a inchis portile in 2012, inclusiv uzina de la Trollhättan. Aici se produc in prezent vehicule electrice pe baza ultimei generatii a gamei 9-3. Chiar daca in 2012 societatea chineza nu a reusit sa obtina drepturile de a utiliza marca si logo-ul SAAB, modelul electric produs in prezent seamana foarte mult cu versiunea 9-3 clasica, pentru ca pastreaza acelasi design. Toata propulsia termica a fost insa inlocuita, autonomia este de 300 km, iar masina este echipata cu un sistem wifi, care permite actualizari de la distanta si posibilitatea de a controla incarcarea bateriei cu ajutorul unui smartphone.

Compania chineza apartine in parte si regiunii autonome Tianjin din nordul Chinei, unde o a doua uzina (cu o capacitate anuala initiala de 50.000 de unitati, care ar trebui sa treaca la 200.000 unitati in cursul acestui an), a inceput productia versiunii 9-3 electrice pentru piata chineza, in 2017.

Apropierea dintre NEVS si Evergrande Group va contribui la dezvoltarea unui crossover electric 9-3X, care va fi produs mai intai in China si apoi va fi vandut si in Europa, pentru a satisface ambitiile companiei de a deveni unul dintre cei mai mari producatori de vehicule electrice din lume.

Evergrande Group nu este la prima incercare de acest fel. O initiativa asemanatoare s-a derulat cu ceva timp in urma, cand a injectat aproape doua miliarde de euro in societatea americana Faraday Future, care se afla in pragul falimentului. Dupa parcurgerea catorva proceduri judiciare, primul model Faraday Future, SUV-ul FF91, ar trebui sa intre in productie in cursul acestui an.