In lumea auto, rivalitatea pentru buzunarul clientului este acerba, iar complimentele intre firmele concurente si liderii acestora, extrem de rare.
Fiindca nu toti producatorii de automobile sunt in batalie directa pentru acelasi segment demografic, unii fiind specializati pe segmente mici, dar foarte profitabile, cum ar fi cele de lux, in timp ce altii mizeaza pe volume foarte mari, in discutiile purtate de executivi cu presa, pe langa numeroase sageti si ironii, mai scapa din cand in cand si cate o vorba buna.
Asa s-a intamplat si in prima zi a congresului auto organizat de prestigioasa publicatie Automotive News, pe marginea Salonului de la Detroit, cand Jim Lentz, CEO Toyota Nord America, a fost intrebat direct ce crede despre Elon Musk si ascensiunea automobilelor electrice.
Fara nicio exceptie, toti prezentatorii au afirmat ca viitorul automobilelor va fi electric, conectat si cu capabilitati autonome, dar durata penetrarii electrificarii este prognozata in mod diferit. Perspectiva divergenta asupra momentului in timp, cand tehnologia, piata si clientii vor fi pregatiti pentru a imbratisa pe scara larga automobile electrice, duce la strategii diferite si la un spectru tactic la fel de diversificat.
Ce este insa comun si a caracterizat prezentarile mai multor vorbitori, a fost semnalul de alarma asupra nivelului foarte ridicat de investitii necesar tranzitiei. De exemplu, in teleconferinta Ford – Volkswagen, care anunta oficial planurile de colaborare ale celor doi giganti globali, se spunea ca nicio firma nu isi mai poate permite de una singura investitiile in noile tehnologii necesare, contextul si ritmul inovatiilor actuale fortand colaborari atat intre competitori, cat si cu firme specializate in IT, pana nu de mult din afara universului auto.
Pe tot parcursul acestor dezbateri se putea percepe, aproape fizic in sala, umbra lunga aruncata de Tesla si personalitatea controversata a lui Elon Musk, asupra firmelor traditionale. Ridiculizata aproape de la infiintare, fiindca nu a realizat profit, firma Tesla a fost ponegrita timp de zece ani in orice intalnire a liderilor auto globali cu presa, in fraze mai mult sau mai putin voalate.
Cu toate acestea, vazand si auzind prezentator dupa prezentator afirmand ca nivelul actual de investitii in noile tehnologii nu este sustenabil, era imposibil sa nu te intrebi: “dar Tesla cum de a reusit de una singura ?” si in plus, depasind nenumarate piedici puse din parte industriei auto si a celei petroliere.
Invocarea, de catre mai multi vorbitori, a unei celebre prezentari “Confessions of a capital junkie” (confesiuni ale unui narcoman de capital), facuta in 2015 de regretatul Sergio Marchionne, a avut rolul sa accentueze panta riscanta pe care au pornit investitiile globale, peste 300 de miliarde dolari in urmatorii zece ani, in domeniul electrificarii, impreuna cu conectivitatea si tehnologiile necesare conducerii autonome, in plus fata de sumele considerabile, 2-3 miliarde de dolari, necesare lansarii unui nou produs in lumea globalizata de astazi.
Revenind la intrebarea “dar Tesla cum a reusit de una singura ?”, cel mai plauzibil raspuns a venit din partea lui Jim Lentz, CEO Toyota Nord America, care a recunoscut fara ezitare ca Elon Musk este o personalitate brilianta (cu sublinierea ironica „daca nu ma credeti, intrebati-l pe Musk …”) si adaugam noi, cu o toleranta pentru risc in pozitia de CEO-proprietar, cu mult mai mare decat majoritatea liderilor CEO-angajati.
Tesla a inventat un model nou de afacere cu automobile in toate aspectele, pornind de la proiectare, productie, vanzare si service si a infiintat un segment inedit de automobile electrice bazate pe tehnologie, au fost concluziile analizei despre cum de a reusit echipa Tesla sa convinga o parte a publicului ca automobilul electric este gata sa cucereasca pietele mondiale.
Un compliment elegant la adresa Tesla a venit si din partea altui pionier al electrificarii, RJ Scaringe, CEO-ul de 35 de ani al firmei Rivian, dedicata lansarii unui pickup si a unui SUV electric in 2020:
“Consider ca este o marca exceptionala… pentru a construi de la zero un brand pentru care clientii se dau in vant, a fost necesar ca Tesla sa redefineasca asteptarile de la un automobil si sa demoleze miturile si criticile rau intentionate. Tesla a luat neadevarul ca o masina electrica este doar un „cart de golf glorificat” si a dovedit contrarul. Tesla a aratat publicului, ca masinile electrice pot fi produse aspirationale” pe care clientul sa si le doreasca cu pasiune, nu doar pentru a se deplasa din punctul A in punctul B.
Impartasim opinia exprimata de RJ Scaringe si suntem siguri ca reprezinta cu mult mai mult decat simpla solidaritate electromobilistica.
db
PS: Apropo de produse aspirationale, iata doua exemple lansate la aceeasi editie NAIAS 2015, cand salonul din Motor City era ceva mai mult decat o aglomerare de pickup-uri si SUV-uri. Prezenta lor in stand, la patru ani dupa lansare continua sa atraga vizitatorii cu un magnet.