Va fi 2019 anul de cumpana, in care electroscepticismul german se va diminua?

17 februarie 2019



Orice vizita cu subiect automobilistic in Germania, indiferent daca este salonul auto de la Frankfurt, o vizita la muzeul Mercedes, Porsche si BMW, sau o zi petrecuta la Autostadt in Wolfsburg, in centrul de comanda al imperiului auto global Volkswagen, este ceva special, fiind pe “teritoriul sacru” unde s-a patentat primul automobil, motorul pe benzina si cel diesel.

Modele electrice timpurii au fost concepute in Germania la inceputul anilor 1900, in paralel cu alte tari europene, iar perfectionarea tehnologiei a continuat in fiecare firma germana, dar pana acuma electromobilitatea nu a ajuns sa ia amploarea de la Tesla sau cea dovedita de producatorii din China.

Dupa startul promitator la BMW, cu i3 si i8, majoritatea modelelor produse de firmele germane au fost variante electrice ale unora existente in productie. Golf, Polo, Mercedes Clasa B si Smart nu au inregistrat vanzari globale la nivelul atins de Nissan Leaf sau Renault ZOE.

2019 este anul cand industria germana va lansa automobile electrice construite pe platforme dedicate si vestile de la Audi, Mercedes si Porsche sunt imbucuratoare, rezervarile plasate de clienti, in avans, absorbind intreaga productie, planificata cu multa prudenta, pentru primul an.

O necunoscuta in ce priveste succesul vanzarii in Germania, ramane mezinul familiei Tesla, Model 3 in varianta europeana (compatibil cu standardul de incarcare CCS), recent sosit in porturile de la Atlantic, a carui distributie a demarat zilele acestea in Germania. Daca volumul promis de Tesla, 3.000 de exemplare pe saptamana, va fi absorbit de clientii din principalele piete europene, la finalul anului 2019 am putea scrie din nou despre vanzari de peste 130.000 de unitati ale unui singur model electric, volum depasit anul trecut, in SUA, de Model 3, in varianta americana.

Din experienta celor aproape 1.600 kilometri parcursi in Germania, pe Autobahn si drumuri secundare, este evident ca Model 3 trezeste interesul publicului german, privirile si incurajarile primite de la participantii in trafic luand uneori forme hazlii. Claxoane de incurajare, “thumbs up”, “good job” strigat pe geamul deschis, probabil datorita numerelor de inmatriculare de Michigan “24ELMOB”, care nu lasa dubii despre preferintele noastre automobilisitice, cat si numeroase intrebari despre pret, autonomie, viteza de incarcare, fiind temele principale.

Electroscepticismul german din ultimii ani are cauze multiple, pe care analistii le vor cataloga, candva, cu grija. In ordinea perceptiei personale, cred ca dialogul pesimist al conducatorilor industriei germane, care de multe ori au legat electrificarea gamei de produse de pierderea locurilor de munca, fara a mentiona in acelasi context generarea unora cu totul noi, neobisnuite pentru industria auto in domeniul IT, a avut un impact major.

Alte ganduri ingrijorate sunt legate de sursele de energie pentru milioanele de automobile electrice necesare tranzitiei in Germania, dupa inchiderea centralelor nucleare si a discutiilor despre aceeasi soarta pentru cele pe carbune.

Un element ce nu poate fi neglijat este stilul cu totul aparte al condusului pe Autobahn, alternand intre acceleratii si franari maxime foarte frecvente, cu ocazia fiecarui santier sau a numeroaselor limitari de viteza, care nu este compatibil cu utilizarea grijulie a resurselor limitate de energie din acumulatorul unui automobil electric.

O surpriza placuta a fost frecventa si amplasamentul bun al statiilor de incarcare si gratuitatea oferita de marile retele comerciale (am utilizat IKEA si Kaufland) sau firmele locale de distributie a curentului (am incarcat gratuit la Flensburg si Witten), chiar daca unele solutii locale nu au fost compatibile cu incarcarea variantei de Model 3 utilizata de noi in aceasta calatorie (München).

Considerand insa reactiile pozitive ale celor ce au condus Model 3 alaturi de noi, in Germania, banuim ca in curand scepticismul va fi inlocuit de curiozitate. Pe masura ce media germana va publica mai multe teste comparative si modele produse de Audi, Volkswagen, Mercedes si Porsche se vor raspandi pe soselele germane, curiozitatea va fi inlocuita de decizia planificarii atente a momentului oportun de achizitie.

Din cate am inteles, scaderea pretului de achizitie, cresterea autonomiei si cresterea vitezei de incarcare sunt cei trei factori esentiali pentru a aduce electroscepticii in tabara electromobilistilor.

Mai multe detalii despre concluziile probelor de drum (test drive) individuale oferite cu Model 3 in Germania, vor urma cat de curand.

db