Este Model 3 meteoritul care va distruge dinozaurii din industria auto?

28 martie 2019



Rasfoind in aceste zile presa auto internationala este imposibil sa nu ai senzatia ca ceva major se petrece in culise si ca panica de la etajele executive se revarsa prin canale de comunicare bine informate spre publicul larg.

Derutat pe de o parte de entuziasmul fara margini al electromobilistilor convinsi si pe de alta de scepticismul pagubos al unei industrii prea mari ca sa schimbe usor directia, automobilistul incearca sa inteleaga cum de s-a prabusit “mitul diesel”? Si care este viitorul “rasnitelor” alimentate cu energie electrica, de acumulatori sau de pile cu hidrogen?

Industria franceza pare sa fie manata de ambitii globale majore, atat grupul PSA (Peugeot Citroen DS Opel) cat si Alianta Renault – Nissan – Mitsubishi anuntand interesul unei achizitii a grupului FCA (Fiat Chrysler Automobile).

Cea engleza se clatina sub vestile proaste venite de la producatori globali, care muta productia in zone mai putin afectate de nesiguranta Brexit, Nissan, Toyota, Honda si grupul JLR (Jaguar Land Rover) anuntand recent ca unele modele noi vor fi asamblate in alte locatii.

In Germania, se pare ca – dupa ce a amenintat cu parasirea asociatiei de specialitate VDA (Verband der Automobilindustrie) – grupul Volkswagen a reusit sa convinga celelalte doua mari firme germane, grupul Daimler si BMW, sa isi concentreze efortul pe o directie unica, automobile electrice si productia de acumulatori europeni.

Impactul transformarii industriei la o scara fara precedent impune masuri radicale, ca cele anuntate de Ford, care abandoneaza productia de automobile in Rusia (dupa ce anul trecut facuse acelasi lucru in SUA), sau Daimler, care pare dispus sa vanda o parte din firma Smart chinezilor de la Geely.

In planul electrificarii se anunta cooperari interesante si presa de specialitate a inceput sa speculeze despre un BMW i2, nascut din mariajul Mercedes cu BMW, ale carui date tehnice sunt inca in faza de zvonuri, fara confirmari oficiale.

Sarea si piperul presarat in ranile acestor miscari majore pe piata auto vine de la analistii care declara ca Model 3 a fost in februarie nu doar cel mai bine vandut automobil electric in Europa, ci cel mai bine vandut model premium in clasa medie, depasind BMW seria 3, Mercedes Clasa C si Audi A4.

Suntem sceptici fata de aceasta stire cu iz bombastic, considerand ca pe multe piete europene Model 3 s-a livrat doar doua sau trei saptamani din februarie. In plus, majoritatea centrelor Tesla vizitate de noi in februarie la Malmo, Hamburg, München si Viena, nu pareau pregatite sa absoarba si sa distribuie sute de Model 3 in fiecare saptamana.

Nu incape insa nicio indoiala ca luna martie va trage semnale de alarma pentru industria auto europeana, bazate pe vanzarile dintr-o “luna plina” de automobile electrice produse in California, la fel cum s-a intamplat anul trecut pe piata nord-americana.

Asteptam vesti din China, unde livrarile Tesla au fost intarziate in februarie de birocratia vamala, dar in martie situatia s-a clarificat si mult asteptatul Model 3 a ajuns la cumparatorii din marile orase de pe coasta de est.

db