EXPERIENTE ELECTROMOBILISTICE: Opinii dupa test drive la Deva, cu Hyundai Ioniq si Tesla Model 3

13 martie 2019



Incepand din 4 martie 2019, la Sibiu au demarat testele paralele, gazduite de echipa Porsib, cu Hyundai Ioniq si Tesla Model 3. Scopul este de a oferi celor interesati posibilitatea de a intelege cat mai bine compartamentul unor automobile electrice de conceptie diferita.

Atat tractiunea (fata, respectiv spate), cat si autonomia dubla la Model 3, definesc cazuri de utilizare ideala diferite. “Ionica” este ideal pentru o naveta zilnica de pana la 150 km iarna, avand un acumulator mic (28 kWh) care se incarca foarte repede atat la statiile rapide, dar si la priza domestica de 220 V, peste noapte.

Pentru a parcurge distanta Sibiu – Timisoara, “Ionica” are nevoie de o incarcare intermediara, de aproximativ 30 de minute. Tesla a fost intre timp intr-o proba de drum in jurul Devei.

Model 3, in varianta Long Range, cu acumulator de trei ori mai mare (85 kWh), poate acoperi distante de pana la 450 km, cu suficiente rezerve de energie, necesara pentru incalzire si alti consumatori electrici pe perioada de iarna. Rezultatul solutiei Tesla are insa un impact major, DUBLAREA PRETULUI de achizitie.

Dupa primele doua articole bazate pe feedback-ul primit de la sibieni, intamplator amandoi tineri specialisti IT, am primit la redactie o frumoasa descriere a experientei cu “Ionica” si Model 3, scrisa de un coleg de generatie, ce avut grija intreaga sa cariera sa primim suficienti electroni de la centrala Mintia, pentru a actiona orice altceva decat automobile electrice.

Chris Banu, cel mai tanar participant la proiectul Electromobilitate, impreuna cu Tavi si Dan

Tanarul bunic al celui mai junior participant la proiectul Electromobilitate, Chris Banu din Deva, ne scrie:

“Când auzeam că mașinile electrice vor fi viitoarele noastre autoturisme, eram foarte sceptic. Pentru mine noțiunea de mașină electrică fiind similară cu o mașină de jucărie electrică pentru adulți, nicidecum un autoturism care mă poate duce până la mare în concediu cu familia.

Acum, după ce am avut ocazia să conduc, e drept foarte puțin, nu una, ci două mașini electrice, pot spune în primul rând că pentru mine, această denumire nu mai corespunde cu ce este de fapt.

Este un autoturism în toată regula, cu tot ce îți dorești de la un autoturism clasic pentru a -ți satisface pasiunea de a conduce și a te duce  la mare cu familia. Lipsesc doar zgomotul și vibrațiile făcute de  motorul termic.

Prima oară am condus un Hyundai Ioniq, pe o porțiune de drum plată în jurul Devei. Acomodarea cu modul de conducere a fost extrem de simpla. Piciorul stâng înțepenit în partea stângă a podelei, trei butoane inainte, parcare, înapoi. Și gata !

Am pornit. Și ca să nu pleci prea brusc, te ajută mașina, care demarează singură, cu o viteză suficient de mică ca să nu produci pagube. După care controlul e la tine. Te miri că nu auzi motorul.

Intrăm în traficul de oraș. Comenzile la fel ca la un clasic. Ieșim din oraș și o calc. Excelent, super! O dinamică foarte bună cu o creștere de viteză extrem de lină, fără smucituri, dar cu accelerație maximă, ce răspunde instantaneu, (eu am un diesel 1,6 dci /130 CP/ 320 Nm unde fenomenul de turbolag e prezent la aceeași apăsare pe accelerație), suficientă pentru a putea depăși în condiții de siguranță.

Remarc confortul interior, similar cu al unei clasice, aspect plăcut, cu planșă de bord  clasică, cu dotările necesare. Spațiul din interior extrem de generos.

Ținuta de drum foarte bună în curbe și pe drept, suspensia mai elastică și mai plăcută decât la  Megane Sedan 4 /2018, manevrabilitatea volanului suficient de ușoară. Un aspect exterior ce seamănă foarte bine cu al unui autoturism cu motor termic, din punctul meu de vedere foarte plăcut.

A doua oară am testat, căci acesta este termenul corect, Tesla Model 3, pe un drum în „coastă”. Pantă maximă 15 %, cu viraje strânse în urcare, porțiune de proba specială din Raliul României. Din start m-a surprins dinamica extrem de mare, cu accelerație și creștere de viteză în plină pantă de 15 %, dar fără zgomotul de motor ambalat.

”Bijuterie!!” a fost exclamația mea la ceea ce am simțit. Peste Hyundai și peste Megane, cu aproximativ 30%. Și din nou răspunsul instantaneu la accelerare. Aceasta este una din senzațiile plăcute pe care le-am simțit la ambele mașini.

La coborâre am remarcat o frână de motor senzațională, atât de eficientă, încât la virajele în ac de păr nu era nevoie să folosesc frâna (desigur nu pentru un condus sportiv). O frână de motor selectivă, funcție de cât de mult ridici piciorul de pe accelerație.

Ca aspect interior, nu este atât de prietenoasă ca Hyundai. O îmbinare nepotrivită, după părerea mea, a unei planșe de bord prea simplă și anostă cu un ecran de computer prea mare, situat în mijloc, unde ai toți parametrii de mers. Mi se pare un pic peste mână să monitorizezi pe acest ecran și să modifici datele din mers.

O suspensie puțin mai rigidă ca la Hyundai și o manevrabilitate mai greoaie a volanului. Există insa posibilitatea alegerii a trei moduri de conducere: comfort, standard și sport. De aici probabil rigiditatea mai mare la suspensii și volan. Ca aspect exterior, e o formă ușor futuristă .

În concluzie: da, mașina electrică este un autoturism care îți poate oferi aceleași beneficii ca una cu motor termic, inclusiv ca performanțe dinamice, cu avantajele deja menționate privind silențiozitatea și răspunsul la accelerație, prompt și fără șocuri și vibrații. Simplitate în condus.  

ing. Octavian (Tavi) Banu, Deva

***

Nu stim in ce masura Chris ar fi de acord cu Tavi referitor la ecranul din centru, dar dupa mai mult de 8.000 kilometri parcursi cu Model 3 sunt de aceasi opinie, ca atunci cand comenzile vocale nu sunt capabile sa actioneze stergatoarele de parbriz, trebuie sa iti indrepti privirea catre ecran pentru a selecta treapta potrivita, fiindca functia automata nu face fata la o ploaie torentiala.

La fel si cu reglarea climatizarii, dar despre acest aspect mai multe detalii intr-un alt episod al Experientelor Electromobilistice.

db