Impactul electrificarii asupra industriei auto globale, in 2019 (I)

4 martie 2019



In iuresul argumentelor pro si contra autovehiculelor electrice, ni se pune foarte des o intrebare, alimentata de propaganda distorsionata a unor conducatori din industria auto traditionala. Scepticii ne intreaba: “daca automobilele electrice sunt asa de grozave cum scrieti voi, atunci de ce nu cumpara clientii mai multe?”

Intrebarea pare logica si rezoneaza cu afirmatia unor suspusi din industrie, cum ca nu ar exista cerere din partea publicului pentru automobile electrice. Un adevar partial exista in toata tarasenia, fiindca pretul de achizitie este (inca) foarte ridicat, din cauza pretului mare al acumulatorilor.

Este insa foarte usor de vazut ca in tarile cu programe de subventionare coerente pentru autovehicule electrice, prima bariera, cea a pretului de achizitie, este depasita cu usurinta si vanzarile de EV (electric vehicles / automobile electrice) au ajuns de la egal la egal cu cele echipate cu motoare cu ardere interna.

Analizand insa piata auto din Norvegia, este evident ca vanzarile EV sunt franate puternic de numarul insuficient de automobile electrice livrate, exemplul celor doi ani de asteptare pentru Hyundai Kona fiind elocvent. Intr-o discutie recenta cu echipa de la o reprezentanta Hyundai din Romania, am primit aceeasi informatie. Dealerilor nu li se aloca nici pe departe numarul de automobile electrice solicitate de public.

Hyundai Kona EV

De ce oare sunt franate livrarile de autovehicule electrice de catre producatorii traditionali pe pietele globale, in timp ce startup-urile (Tesla, Nio) nu pot produce cat ar putea vinde?

Intr-un interviu recent, Herbet Diess, CEO grupul Volkswagen, trage putin cortina asupra “misterului”, afirmand ca, desi Tesla face multe lucruri foarte bine, are avantajul ca nu trebuie sa protejeze afacerea traditionala si profitul generat prin vanzarea motoarelor cu ardere interna.

Mai elocvente decat afirmatiile despre strategia dubla, intre trecut si viitor, sunt cifrele unuia dintre cei mai mari producatori de automobile clasice si electrice din China. Afacerea cu automobile la BYD (Build Your Dreams) a crescut pe fundatia celui mai mare producator de acumulatori pentru industria electronica.

Pana in ziua de astazi, BYD a ramas singura firma din lume care a urmat strategia Tesla si isi produce singura acumulatorii de tractiune, dupa ce Nissan a vandut, in vara, fabricile de acumulatori unui furnizor chinez.

Din cifrele preliminare publicate in 26 februarie, de BYD, pentru investitorii pe bursa din Hong Kong, reiese ca desi productia si vanzarea de automobile electrice a crescut in anul 2018 de aproape trei ori fata de anul 2017, profitul a scazut cu 31,4%. Scaderea profitului s-a produs cu toate ca veniturile au crecut cu 22%.

Cu 247.811 autovehicule NEV (new energy vehicles) vandute in 2018, ce includ si PHEV (hibrizi plugin) si 245.000 clasice (in 2017), BYD nu are probleme cu implinirea cotei de 10% NEV impusa de guvernul chinez pentru anul 2019 si ar putea realiza profit aditional vanzand “credite verzi” firmelor ce nu pot indeplini cota.

Din declaratia lui Herbert Diess despre “protejarea afacerii traditionale” si din situatia financiara BYD, reiese destul de clar ca atunci cand piata traditionala este in scadere si concurenta creste, profitabilitatea scade mai mult decat in perioadele precedente, fiindca sume uriase sunt inghitite de tranzitia spre electrificare.

Sa fie oare acesta motivul pentru care producatorii clasici lasa usa deschisa pentru Tesla sa invadeze Europa si China cu Model 3? Pana la 1 martie 2019, pretul ridicat al modelelor Tesla asigura o oarecare protectie pentru Bolt, Leaf, Kona si Niro, care aveau asigurat un segment de cumparatori dezinteresati sa cheltuie mai mult de 35.000 de dolari pentru un automobil nou electric.

De la 1 martie, dupa anuntul deschiderii inscrieilor la varianta Model 3 standard range incepand cu 35.000 de dolari in SUA, Tesla a schimbat din nou regulile jocului, pe care le dicteaza de cativa ani, sub privirile mai intai ironice, iar acum ceva mai ingrijorate ale monstrilor sacri din industria auto.

Din orice batalie majora intre actori competenti pe piata auto, castigatori vor fi clientii interesati de achizitia unui automobil electric. Ieftinirea acumulatorilor si a tehnologiei in general (vezi pretul si performantele ultimului calculator personal cumparat cu trei patru ani in urma, comparativ cu oferta actuala), prevestesc vremuri electromobilistice foarte interesante.

Le asteptam cu interes !

db