Miscarea #sieu in tranzitia industriei auto globale

21 martie 2019



Coplesiti in Europa de promovarea agresiva a viitoarei electrificari “pentru milioane, nu doar pentru milionari”, lansata de Grupul Volkswagen, este usor de pierdut cu vederea ca, in Asia, conglomeratul Hyundai – Kia s-a alaturat eforturilor, cu istorie solida ale pionierului Nissan, de a produce automobile electrice pentru mase.

Cu Hyundai Ioniq si Kona si aceeasi tehnologie impachetata in alte forme pe Kia Soul si Niro, grupul coreean are patru reprezentanti globali in segmentul automobilelor electrice care pot fi cumparate de un numar relativ mare de clienti, pentru inceput cu ajutorul subventiilor nationale, la preturi rezonabile.

Lansarea unei platforme dedicate doar pentru autovehicule electrice este o dovada in plus ca grupul coreean este hotarat sa investeasca in viitorul electromobilitatii. Pe hartie si in declaratiile din comunicatele si conferintele de presa totul arata bine, dar din pacate realitatea livrarilor este cu totul alta.

Dupa asteptarea lunga pentru Ioniq pe aproape toate pietele europene, a venit randul ca entuziasmul pentru Kona sa fie curmat prin stoparea comenzilor pentru 2019, dupa ce pe unele piete importante, Norvegia, lista de asteptare s-a intins pe doi ani.

Aceeasi veste trista a venit, cu ocazia unui interviu dat la Salonul Auto de la Geneva, si despre Niro. Dupa ce ani in sir executivii din industria auto si-au justificat lipsa de actiune in planul electrificarii cu afirmatia “nu exista cerere”, Alper Celik, senior product manager Kia Europa, afirma in cadrul interviului de la Geneva: “Cererea este mult mai mare decat capacitatea de productie. Productia din 2019 pentru Niro este vanduta, mai mult de 10.000 automobile au proprietari. S-a incheiat pe anul acesta.”

2019 Hyundai Kona electric

Pentru a pune in perspectiva lipsa de produse cu declaratiile de intentii ecologiste, mai dam o data cuvantul lui Alper Celik: “Electrificam produsele din consideratie pentru un mediu verde si aducem tehnologia pentru mase, nu doar pentru un produs de nisa. Trebuie sa electrificam intreaga societate.”

Discrepanta intre declaratii si realitati nu poate fi mai mare, atunci cand vorbim de o productie anuala de 10.000 de unitati Niro, sau Kona, Ioniq si Soul. Considerand ca Tesla produce acelasi numar de automobile electrice intr-o singura saptamana (combinat toate cele trei modele), fara a avea buzunarele adanci, experienta de productie si amprenta globala cu fabrici de asamblare pe tot globul.

Justificarea foarte populara in ultima vreme este ca nu exista suficienti acumulatori. Am auzit-o de la mai toti executivii prezenti la Geneva si este folosita cu predilectie atunci cand apare o intarziere de lansare in productie a unui model nou.

2019 Kia Niro electric

Intre timp mica firma californiana, cu o singura fabrica de asamblare in prezent la Fremont, al carei faliment este prevestit zilnic de “experti, analisti si cunoscatori” de zece ani incoace, isi produce singura acumulatorii, asambleaza intr-o saptamana mai multe automobile electrice decat altii intr-un an si inunda piata europeana si chineza cu cate 3.000 de exemplare dModel 3 pe saptamana, stabilind record dupa record de vanzare.

Este mare deosebire intre vorbe si fapte. Afirmatia “si eu produc automobile electrice” nu este credibila cu o productie anuala de 10.000 de exemplare electrice si cateva milioane cu motoare cu ardere interna.

Timpul ne va demonstra daca amanarile voite, lipsa de acumulatori sau cea de viziune au fost ingredientele care au dus la disparita unor firme mari si aparitia altora noi, in vartejul tranzitiei spre noua industrie auto globala, electrificata, autonoma si conectata.

db