Experiment inedit la Audi: baterii litiu-ion uzate, pe vehiculele utilizate in fabrica

8 aprilie 2019



A doua viata pentru bateriile automobilelor electrice: Audi testeaza la fabrica sa principala, din Ingolstadt, Germania, vehicule pentru fabrica antrenate de baterii litiu-ion uzate. La fel ca toti producatorii de automobile, si Audi este obligata prin lege sa preia bateriile restituite de clienti, dupa ce acestea au fost utilizate in automobile. Deoarece bateriile acestea dispun inca de o capacitate mare de incarcare, o echipa interdisciplinara de proiect analizeaza acum modul in care bateriile de la masini de test electrice precum Audi e-tron sau masini hibride, precum Audi A3 e-tron si Audi Q7 e-tron pot fi utilizate in continuare in maniera eficienta. In aceasta faza de testare s-au evidentiat deja mai multe avantaje.

Pana in prezent, vehiculele utilizate in fabrica, precum motostivuitoarele si vehiculele utilizate pentru remorcare folosesc baterii plumb-acid. Cand aceste baterii se golesc, angajatii scot bateriile ce au greutate de pana la doua tone din vehicule si le conecteaza la o statie de incarcare, unde raman pret de mai multe ore. In schimb, bateriile litiu-ion pot fi incarcate direct acolo unde se afla vehiculul, in orele de pauza, de exemplu intre schimburile de lucru. Astfel se economiseste spatiu si se elimina eforturile manuale mari necesare pentru inlocuirea bateriilor. Audi ar economisi milioane daca si-ar trece intreaga flota de vehicule pentru productie pe baterii litiu-ion, la cele 16 unitati de productie ale sale din intreaga lume.

Bateria unui Audi e-tron, de exemplu, este compusa din 36 de module individuale de baterie si este instalata sub compartimentul pasagerilor, intre punti si are forma unui bloc plat si lat. Dupa preluarea bateriilor de la automobile, echipa de proiect verifica fiecare modul pentru a vedea daca mai poate fi inca utilizat. Ei instaleaza apoi cate 24 de module in fiecare compartiment nou de baterie. Acesta are aceleasi dimensiuni si aceeasi greutate ca bateriile precedente cu plumb-acid folosite pentru vehiculele din fabrica, ceea ce inseamna ca vehiculele pot fi utilizate in continuare, fara investitii majore. Pe viitor, angajatii specializati vor putea prelua asamblarea bateriilor reutilizate, intr-un centru special pentru baterii, amenajat de companie.

Echipa de proiect din domeniile productie, logistica si dezvoltare lucreaza deja de aproximativ doi ani la acest proiect de reutilizare a bateriilor. Dupa succesul inregistrat la aceste teste initiale, echipa testeaza acum in productia cotidiana primele vehicule echipate cu baterii reutilizate. Este, de asemenea, posibil ca aceste module de baterii sa fie utilizate in containerele de incarcare mobila pentru autovehiculele electrice sau in sisteme stationare de stocare a energiei. Dar Audi dezvolta si concepte de reciclare: la finele ciclului de viata al bateriilor, elementele valoroase ale acestora sunt reutilizate la produse noi, fiind astfel folosite in continuare.

Sursa: comunicat de presa Audi / Porsche Romania