Semnificatia victoriei I-Pace pentru tranzitia spre electromobilitate

18 aprilie 2019



Victoria obtinuta de Jaguar I-Pace, primul model electric al grupului JLR (Jaguar Land Rover), la mai multe categorii in competitia mondiala pentru Automobilul Anului 2019, dupa ce castigase recent in Europa, atrage atentia unei parti a publicului spre automobile electrice.

Pentru a avea castig de cauza, noua industrie auto trebuie sa gaseasca solutii mai bune si mai accesibile la punctul slab al tehnologiei actuale, sursa de energie la bord. Fie ca este vorba de acumulatori sau de pile de hidrogen, sursa de energie electrica nu este deocamdata competitiva la pret cu solutia clasica, de inmagazinare si furnizare a energiei, bazata pe combustibili fosili.

Pe langa aceasta realitate, sirul lung al dezinformarilor intentionate, continua la fel de agresiv si tendentios ca intotdeauna, finantate de disperarea unor industrii puternice, petrol si auto, care isi vad interesele puternic afectate de apartia unor solutii de transport individual bazate pe electromobilitate, mai “tacute” si putin poluante.

Pana nu de mult Tesla era luata in deradere ca o firma butic, fara ca productia de 10.000 de automobile electrice Model S si X pe an sa ameninte cifrele de vanzare ale producatorilor premium. Se pare insa ca rezultatul lunii martie, cand peste 30.000 de Model 3 au ajuns la proprietari in Europa si China, in prima luna intreaga de vanzare (primele livrari s-au facut la inceputul lunii februarie), a trezit instinctele de supravieturie, in formele cele mai bune si rele in acelasi timp.

In directia buna vedem numeroase concepte, prototipuri si variante pre-serie electrice purtand nume clasice sonore Volkswagen, Audi, Volvo, Buick, Aston Martin iesind pe cea mai adecvata scena globala, oferita de salonul auto de Shanghai.

Toyota, care pana mai zilele trecute excela printr-o pozitie rigida, exprimata de mai multi reprezentanti in favoarea hibrizilor, pozitie subliniata de o campanie publicitara globala anti-EV (electric vehicle), a prezentat la Shanghai doua variante 100% electrice bazate pe modelul C-HR.

Este o dovada buna, ca atunci cand firmele nu decid din proprie initiativa ca este bine sa contribuie la reducerea zgomotului si poluarii in orase, legiutorii ii pot impinge cu determinare pe aceasta cale. Fara 10% vanzari NEV (new energy vehilces) in China anul acesta, Toyota ar fi platit penalizari suficient de mari, ca sa le schimbe directia de pana acuma 100% hibrida (cu exceptia Mirai, care isi produce energia electrica la bord cu pile de hidrogen).

Dupa ce Tesla Model 3 a demolat in luna martie argumentul clasic al executivilor auto, ca “nu ar exista cerere pentru automobile electrice”, au ramas de cantat alte melodii pline de falsete, cu care incearca de multi ani sa sperie cumparatorii influentabili si mai putin documentati.

O tema preferata ramane cea a reciclarii acumulatorilor de tractiune, cu toate ca atat in Comunitatea Europeana cat si in China, Japonia si SUA exista de multi ani legislatia si tehnologiile necesare reciclarii. Intreprinzatorii sunt gata sa recupereze materiile prime din acumulatorii ajunsi la capatul vietii si, de indata ce volumul de acumulatori uzati va creste, vom vedea noi jucatori intrand in acesta piata foarte lucrativa.

Tesla Gigafactory Reno, Nevada. Sursa: Tesla impact report 2019

Odata cu vanzarea in numar considerabil de Model 3, Tesla inchide cercul si anunta ca va pune in functiune o sectie de reciclare chiar la Gigafactory din Reno, cea mai mare fabrica de acumulatori Li Ion din lume in acest moment. Noutatea nu vine cu o surpriza pentru cei ce urmaresc firma de mai multi ani si admira consecventa cu care promoveaza energiile sustenabile si diminuarea impactului activitatilor umane asupra mediului, activitati si rezultate descrise in primul raport despre impactul ecologic al firmei.

Este insa foarte posibil sa fi scapat intre stirile cu modele si mai ales concepte stralucitoare de la saloanele din Shanghai si New York, daca nu ar fi fost victoria dedicata de jurnalistii internationali pentru Jaguar I-Pace, un automobil electric, ce consfinteste marsul lent dar inevitabil al industriei auto spre o lume mai tacuta si curata in orasele lumii.

db