Pe masura ce se finalizeaza statisticile primului trimestru din 2019, este tot mai clar ca Model 3 domina clasamentele globale, la mare distanta fata de orice alt candidat la pozitia de varf in clasamentul automobilelor electrice.
In iuresul continuu al stirilor pro si contra firmei californiene, este destul de dificil de pastrat obiectivitatea, dar cifrele spun o poveste clara. Cu 51.000 de exemplare vandute in primul trimestru in America de Nord, Europa si China, Model 3 a fost livrat mai mult decat dublul modelului aflat pe locul 2, BYD Yuan cu 25.000 plasate doar pe piata din China.
Nissan cu 21.000 Leaf, BAIC cu 20.000 din seria EU si din nou BYD, cu cel de al doilea model in top 5, 15.000 e5 (dupa EVsales) sau peste 18.000 (dupa Gasgoo), incheie top 5 mondial.
Dincolo de aceste cifre, faptul ca Model 3 a fost cel mai bine vandut model, indiferent de tipul de motor, in Norvegia, Olanda si Elvetia, in prima luna intreaga de vanzari, luna martie (livrarile au inceput in a doua saptamana din februarie), ne determina sa asteptam cu interes statisticile trimestriale din 2019, luand in considerare ca in ultima parte a anului piata chineza va fi alimentata cu Model 3 produse la Shanghai.
In fata acestei dominatii, cativa concurenti au inceput sa recunoasca public meritele Tesla pentru a clarifica publicului ca automobilele electrice sunt mai mult decat un „moft al celor bogati”, cum se afirma pana nu demult.
Stefan Keog, CEO Volkswagen America, declara ca Tesla „a demonstrat ca masinile electrice sunt aici pe termen lung” (proving electric cars are here to stay)” si ca „in istoria industriei auto nu s-a mai vazut ca o firma noua sa urce de la zero pe locul patru in clasamentele premium, in doar cativa ani„.
Combinand cifrele si aprecierile la adresa Tesla venite de la concurenta, cu stirile de reducere a productiei pentru Audi e-tron, avem probabil o imagine si mai completa a impactului obtinut de Model 3, dupa mai putin de doua luni de vanzare pe pietele din afara Americii de Nord.
Audi a redus productia in fabrica de la Bruxelles, la doar sase ore pe zi, din lipsa de acumulatori, diminuand prognoza de productie de la 55.830 la 45.242 exemplare in 2019, conform publicatiei belgiene L’Echo.
Furnizorul LG Chem a fost contractat de Jaguar pentru I-Pace si de Porsche pentru Taycan, ceea ce prevesteste limitari de productie din cauza acumulatorilor, o piedica cu care Tesla lupta doar pe plan intern, prin marirea productiei la Gigafactory, unde isi asambleaza proprii acumulatori, in colaborare cu Panasonic.
In urma anuntului ca Germania va prelungi subventiile pentru achizitionarea de autovehicule electrice cu inca un an, suntem siguri ca Model 3 va domina clasamentele europene si in trimestrul II.
db