Lectia californiana despre electromobilitate

22 mai 2019



Asa cum Norvegia ne arata viitorul electromobilitatii in Europa, California este “laboratorul” nord-american, la scara foarte mare, in care faza experimentala a fost depasita si o noua ordine a preferintelor cumparatorilor de automobile noi pare sa se instaleze.

Pe un fond general al scaderii vanzarilor de autovehicule noi, 1,92 milioane in primul trimestru, cu 5,3% mai putin fata de anul trecut, piata din California inregistreaza aceeasi tendinta spre pickup-uri (56,1%), chiar daca intr-o proportie ceva mai mica decat piata americana, unde indragitele “truck”-uri au atins 69,9% din totalul vanzarilor de vehicule noi.

Sursa: IHS

Combinatia unica din California a celor mai restrictive legi antipoluare, a veniturilor ridicate si a deschiderii spre tehnologii noi, are un impact major asupra preferintelor cumparatorilor. Faptul ca Tesla produce automobile electrice in California genereaza, desigur, un ecou special in randul cumparatorilor de automobile noi, tripleta hibrid + plugin hibrid + electric atingand o cota de 12% in primul trimestru din 2019, in crestere puternica fata de anul trecut.

Remarcabil este faptul ca automobilele 100% electrice reprezinta 5,6% din totalul vanzarilor, cu peste 26.000 de unitati in primele trei luni din 2019, in crestere semnificativa fata de anul trecut.

Daca analizam cine este locomotiva care trage vanzarile de “electrice” pe dealul abrupt al acceptarii mobilitatii electrice de catre publicul larg, constatam ca, la fel ca in Europa, unde Model 3 domina vanzarile, si in California cel mai mic (si ieftin) model Tesla s-a instalat autoritar in top, cu 15.805 unitati inmatriculate in primul trimestru.

Dominatia de catre Tesla Model 3, in segmentul premium, in California, este fara drept de replica. Chiar daca nu s-a instalat inca in fruntea clasamentelor ca in Norvegia, Olanda si Elvetia, un loc trei in topul celor mai vandute modele este remarcabil, pe o piata in scadere generala si cuprinsa de febra pickup-urilor.

1. Honda Civic 18,728
2. Toyota Camry 15,891
3. Tesla Model 3 15,805
4. Honda Accord 14,300
5. Toyota Corolla 14,075
6. Ford F Series 11,491
7. Toyota Tacoma 10,760
8. Toyota RAV4 10,603
9. Honda CR-V 10,560
10. Chevrolet Silverado 8,013

La mai putin de un an de cand cadenta de productie a atins 5.000 de unitati pe saptamana (ultima saptamana din iunie 2018), Model 3 scrie istorie automobilistica in SUA si Europa.

Ce se va intampla cand se finalizeaza fabrica Tesla din Shanghai si Model 3 va fi livrat pe cea mai mare piata din lume, fara barierele transportului transoceanic si al razboiului tarifelor ?

Sursa: California Auto Outlook publicat de CNCDA (California New Car Dealer Asociation)

db