Faptul ca viitorul mobilitatii individuale este autonom, electric si conectat nu mai reprezinta un motiv de discordie. Doar durata necesara dezvoltarii sistemelor autonome, care sa inlocuiasca soferii mediocri, distrati, sau pe cei sub influenta alcoolului si a drogurilor constituie un subiect de dezbateri.
Ca de obicei, in timp ce „comentatorii si analistii” bat apa in piua, vizionarii investesc resurse considerabile si intelingenta pentru a perfectiona sistemele existente sau a inventa unele noi si periodic raporteaza rezultatele.
Tot ca de obicei, Tesla ocupa un loc central in argumentele pro si contra, generate de exagerarile capabilitatii sistemelor actuale utilizate pe cele trei modele in productie. La distanta mica este Cruise, o firma dezvoltata de General Motors prin achizitia unui startup, care si-a propus sa lanseze o flota autonoma de taxiuri electrice bazate pe Chevrolet Bolt, in 2020.
Waymo este divizia specializata in vehicule autonome a gigantului google, care aduna zeci de mii de kilometri in fiecare saptamana cu flota de taxiuri Chrysler Pacifica PHEV si Jaguar i-Pace in Arizona.
Asocierea intre tehnologia Waymo si serviciile Lyft, tot in Arizona, va duce la cresterea rapida a segmentului de clienti si a kilometrilor parcursi, la fel cum s-a intamplat in Las Vegas, unde Lyft colaboreaza cu firma Aptiv (desprinsa din Delphi).
Lyft a anuntat recent ca a depasit 50.000 de curse autonome in Las Vegas cu automobile BMW echipate cu tehnologia autonoma Aptiv si a obtinut calificative exceptionale, 4,97 din maximum 5, din partea calatorilor, care in proportie de 92% erau la prima experienta cu un automobil autonom.
Alte investitii considerabile in tehnologia autonoma specializata pentru transportul de persoane sau livrarea de produse la adresa clientilor vin din partea Uber, Amazon si Nuro in SUA (despre asocierea Nuro cu reteaua de magazine Kroger am mai scris), care a atras aproape un miliard de dolari pentru proiectul din Scotssdale, Arizona.
In aceeasi directie se indreapta si cateva proiecte pentru camioane autonome, de exemplu transportul autonom al postei intre Dallas, Texas si Phoenix, Arizona si proiectele anuntate de diviziile de camioane de la Volvo si Mercedes.
Intr-o faza avansata de lansare in productie se afla si proiectul chinez Neolix, finantat de gigantul Alibaba, al carui fondator Jack Ma estimeaza ca pana in 2030 vor fi aproximativ un miliard de livrari de pachete la domiciliu zilnic. Pentru doi clienti importanti, JD Com si Huawei, Neolix pregateste productia pentru o mie de furgonete autonome de distributie, ce vor incepe serviciul in toamna acestui an.
Viitorul mobilitatii individuale si a marfurilor este autonom, electric si conectat. Primii pasi, uneori sovaitori, sunt in derulare chiar sub ochii nostri.
db