Anul acesta, cel mai proeminent model de curse din istoria Porsche sarbatoreste cea de-a 50-a aniversare. Muzeul Porsche onoreaza semicentenarul emblematicului Porsche 917 printr-o expozitie speciala, organizata in perioada 14 mai – 15 septembrie 2019 si intitulata „50 de ani de Porsche 917 – Culorile vitezei”. Un total de 14 exponate, inclusiv zece exemplare 917, sunt expuse cu aceasta ocazie.
Masina sport de Grupa 4 care a fost creata special pentru a se impune la general in cursa de 24 de ore de la Le Mans si in Campionatul Mondial la constructori, a fost produsa in 1969, iar pentru omologarea de tip a fost necesara productia a 25 de exemplare. Exemplarul cu numarul 1 marcheaza inceputul povestii de succes si fara precedent a modelului 917. Prin urmare, este marea atractie a acestei expozitii speciale.
De mai bine de un an, mecanicii muzeelor, fostii tehnicieni si ingineri de la Zuffenhausen si Weissach, colectivul de la arhiva istorica Porsche AG, precum si companiile partenere au lucrat la restaurarea primului 917. Iar acum exemplarul este exact in aceeasi stare ca si in 12 martie 1969, cand a fost prezentat im premiera, la Salonul Auto de la Geneva.
In 1970, Hans Herrmann si Richard Attwood au pilotat modelul 917 KH cu numarul de start 23 si vopsit in celebra schema de culori rosu-alb Salzburg Design, spre prima dintre cele 19 victorii Porsche la general, pe celebrul Circuit de pe raul Sarthe. In anul urmator, Helmut Marko si Gijs van Lennep au reusit sa repete acest succes. Acoperind o distanta de 5.335 km cu o viteza medie de 222,3 km/h, ei au stabilit doua recorduri, care urmau sa ramana nedoborate timp de 39 de ani.
Pe langa alte sapte modele 917, inclusiv versiunea 917 PA Spyder, care a devenit o masina de teste cu un motor cu 16 cilindri, expozitia speciala ofera, de asemenea, o perspectiva detaliata asupra tehnologiei. Motorul cu 12 cilindri proiectat de Hans Mezger este ilustrat de numeroase exponate mici, cum ar fi arbori cotiti, seturi de mansoane pentru pistoane si cilindri, arbori cu came si turbocompresoare. Componentele din fibra de sticla din faza de restaurare a modelului 917-001 demonstreaza standardul inalt al constructiei caroseriei la momentul respectiv.
911 Turbo arata cum tehnologia de curse a intrat in productia de serie cu componente precum turbocompresorul si sistemul de franare. Cu acest model, tehnologia turbo utilizata anterior cu succes pe modelele 917/10 si 917/30 a ajuns pe un automobil Porsche de productie, in 1974. O perioada scurta de timp, in anul 1978, modelul 911 Turbo a beneficiat, de asemenea, de un sistem de franare care a fost dezvoltat anterior pentru modelul 917 intr-o forma foarte asemanatoare. Etrierele de frana au fost fabricate din aliaj usor, la fel ca in curse, si au avut patru pistoane.
Doua alte exponate demonstreaza masura in care modelul 917 a ramas si in mintea inginerilor si designerilor Porsche de-a lungul deceniilor. In 1970 a fost creat un model de studio la scara 1:4, care a stat la baza dezvoltarii designului pentru 917/20 „Pink Pig”. Acest model a fost dezvoltat in continuare de catre echipa aflata sub indrumarea lui Anatole Lapine, seful de proiectare de la momentul respectiv.
Dupa mai mult de 40 de ani, designerii au preluat inca o data tematica modelului 917, de aceasta data sub forma unui studiu conceptual din 2013, cu titlul „917 Legenda Vie”, pe care Muzeul Porsche il prezinta publicului pentru prima data ca parte a acestei expozitii speciale. Acest model la scara 1:1 a fost creat in argila, pentru revenirea Porsche in cursele de anduranta, la clasa LMP1, cu obiectivul de a castiga la Le Mans. O mica echipa de designeri, experti aerodinamici, specialisti in pachete, sasiuri si tehnicieni au creat un model tribut adus legendarului 917 cu numarul de concurs 23.