Electrificarea parcului auto german, intr-o perspectiva de zece ani

3 septembrie 2019



In pregatire pentru participarea la Salonul de la Frankfurt (IAA), calatoria in spatiul vorbitor de limba Germana s-a prelungit neasteptat de mult, dar permite luarea pulsului tranzitiei catre electromobilitate, pe cea mai mare piata auto europeana, direct la fata locului.

O statistica interesanta publicata de Automobilwoche, prezinta o situatie inedita despre automobilele electrice inmatriculate in Germania si vine sa infirme ideile ca achizitia lor:

  • Este cauzata de dorinta de reducere a poluarii in marile orase
  • Este dependenta de existenta retelelor de incarcare rapida.

Din 83.200 automobile 100% electrice inmatriculate in Germania, doar 27.800 sunt in orase cu peste 100.000 de locuitori, aproape de doua ori mai multe fiind localizate in orase mici si zone rurale. Motivul, evident pentru toti posesorii de automobile electrice, este cel al economicitatii deplasarii zilnice pe o naveta mai lunga cu un automobil electric, din spatiul extraurban spre locurile de munca aflate in marile orase.

La 1 ianurie 2019, “capitala electrica” germana era München, cu 3.122 exemplare, urmat de Berlin, cu 2.713, si Hamburg, cu 2.233.

Automobilele de serviciu, o metoda de subventionare a industriei auto germane, prin care se ofera scutiri de taxe firmelor pentru automobilele puse la dispozitia angajatilor, au avut un impact major si in cazul electrificarii, cu 39.400 unitati inmatriculate pe firme (oare cate au fost ale Grupului Volkswagen, in urma dispozitiei date de Herbet Diess, CEO VW?), fata de 43.800 ale privatilor.

Pentru a pune cifrele de mai sus intr-o perspectiva realista, mai trebuie stiut ca la aceeasi data erau inmatricualte in Germania 342.000 de hibrizi si 47 milioane de autovehicule echipate cu motoare cu ardere interna.

RETEAUA DE INCARCARE

Reteaua de incarcare a crescut in Germania cu 52% in ultimul an, la finalul lunii iulie existand mai mult de 20.000 statii destinate automobilelor electrice, majoritatea concentrate in aglomeratiile urbane. Cu toate acestea, distributia inmatricularilor de 2:1 in orase mici si zone rurale, fata de orasele cu peste 100.000 de locuitori, demonstreaza o realitate cunoscuta de majoritatea posesorilor de automobile elecrice si anume ca in proportie de peste 90% incarcarea se face acasa si la seriviciu, nu la statii publice.

Pentru atingerea obiectivelor politice, 10 milioane de automobile electrice pana in 2030, justificate prin reducerea emisiilor poluante in orase, guvernul a aprobat un buget de ordinul miliardelor de euro pentru pomovarea electromobilitatii, incluzand si controversata masura de reducere a taxelor pentru masinile electrice de serviciu.

Dincolo de pozitionarea majoritatii punctelor de incarcare in aglomeratiile urbane, in timp ce majoritatea inmatricularilor se fac in exteriorul acestor zone dens populate, ramane in discutie numarul de statii necesare pentru alimentarea parcului electric preconizat pentru 2030.

Asociatia producatorilor germani de automobile (VDA) afirma ca ar fi necesare “un milion de puncte de incarcare publice, 100 de mii de statii rapide si mai multe milioane de instalatii private”.

De la 83.000 de automobile electrice inmatriculate in prezent, pana la 30 de milioane in 2030 este cale tare lunga, dar cu legislatia potrivita si bugete pe masura ambitiilor, ar putea genera oportunitati la fel de mari, ca si amenintarile pentru furnizorii de subansamble necesare motoarelor clasice.

db