Cu Hyundai Ioniq electric in vizita la ATA - Academia Titi Aur
13.10.2019
        
Distribuie acest articol!   

Cu ocazia reintalnirii dupa 20 de ani la Raliul Sibiului , editia 2018, cu Titi Aur si Silviu Moraru, am primit invitatia sa vizitez Academia Titi Aur – ATA si sa discutam variante de promovare a mobilitatii electrice prin institutia creata de multiplul campion national de automobilism si asociatii sai.

Dupa aproape un an am avut ocazia sa-mi insotesc bunul prieten si fost pilot in echipa de competitii Dacia Pitesti, Dan Necula, la un curs de conducere defensiva predat unei echipe de la Petrom. Am aflat cu aceasta ocazie ca la Petrom conducerea unui automobil de firma este conditionata de absolvirea cursului de conducere defensiva. Ce bine ar fi daca tot mai multe firme ar adopta aceasta politica, pentru a reduce salbaticia cu care se circula in prezent!

Pe langa notiunile teoretice, imaginile si filmele deosebit de instructive, banuiesc ca simularea unei ciocniri la 15 km/h si cea de rasturnare au impactul cel mai mare asupra cursantilor. Constientizarea riscului si invatarea tehnicilor de iesire dintr-un autovehicul rasturnat pe o parte sau pe capota sunt informatii vitale cu care participantii isi imbogatesc experienta automobilistica.

Colectivul coagulat in jurul marelui campion are o pasiune comuna pentru sportul cu motor, vizibila inca de la primul pas facut in incinta modernei cladiri. Imaginile grijuliu insirate pe pereti surprind imagini spectaculoase din ilustra cariera a celui mai titrat campion roman de automobilism.

Dincolo de peretii de sticla ai spatiilor de curs si de servit masa, se desfasoara cea mai moderna baza tehnica din Romania, care ofera, pe langa o pista de asfalt si una de macadam, toate conditiile simularilor de aderenta variata, unde pot fi generate derapaje pe suprafata uda.

Cursantii invata sa faca distinctie intre o masina supra sau subviratoare cu ajutorul unor masini special pregatite (cu doua volane) unde instructorul poate genera derapaje, pe care elevul invata sa le controleze.

Pentru cei dornici de senzatii tari, ATA ofera cursuri de pilotaj sportiv, mersul pe doua roti si initiere in tainele condusului off road. Dar ce nu poate oferi ATA?… De la lansari de noi modele auto, la evenimente de firma de orice dimensiune, echipa este specializata in alcatuirea pachetelor celor mai adecvate scopului propus.

Cu instructori calificati si o baza materiala fara egal in Romania, circuitul, salile de curs echipate cu tehnologie audio video moderna si sala pentru festivitati stau tot anul la dispozitia celor interesati, facand deosebit de atractiv contactul cu prima zapada, pentru perfectionarea controlului automobilului in conditii extreme.

Pentru mine, cel mai important element, care genereaza o vibratie emotionala cu totul speciala in aceasta institutie, a fost pasiunea vizibila in fiecare detaliu, grija cu care experienta din motorsport este transpusa in educarea celor ce participa la cursurile si evenimentele organizate de ATA.

Cu regret am aflat de la Titi ca o incercare de a familiariza participantii la cursuri cu condusul masinilor electrice nu a fost rasplatita cu interes pe masura usurintei, confortului si economicitatii conducerii oricarui model electric.

Ma gandeam la aceste aspecte, in vreme ce Dan Necula explica cursantilor importanta selectarii treptei celei mai potrivite pentru a obtine cuplul maxim necesar unei depasiri, a urcarii sau coborarii unei pante. Si ma mai gandeam la usurinta cu care am urcat si apoi coborat Transfagarasanul cu o zi inainte, fara grija schimbarilor de viteze, sau a incalzirii franelor. Folosind doar franarea regenerativa, Hyundai-ului Ioniq electric a recuperat pe coborarea pana la Vidraru aproape o treime din energia electrica utilizata la urcare.

Am plecat extrem de impresionat de tot ce a realizat echipa de la ATA si cu o sclipire de speranta, la vederea cortului dedicat karturilor electrice. Poate a noua generatie, initiata in tainele kartingului prin intermediul performantelor modele electrice, va adopta electromobilitatea mai usor decat cele crescute in zgomotul (si fumul) motoarelor termice.

db

Distribuie acest articol!