Inca o lectie de marketing Tesla

28 noiembrie 2019



Startup-ul californian infiintat in urma cu 16 ani cu scopul de a accelera tranzitia spre surse regenerabile de energie, face majoritatea lucrurilor ALTFEL.

Automobilele electrice sunt atractive (ma rog, pana la aparitia Cybertruck… ar zice unii) si foarte performante.

Acumulatorii provin din productia proprie.

Vanzarea se face direct, nu prin intermediul dealerilor.

Incarcarea rapida se deruleaza intr-o retea proprie globala denumita Tesla SuperCharger.

Service-ul se face (si) acasa.

Panourile fotovoltaice au fost inlocuite de acoperisuri cu aspect atractiv, formate din “tigle fotovoltaice”, care alimenteaza acumulatori stationari si incarca automobile electrice, pe energia furnizata pentru uz casnic.

Chiar si pomovarea produselor se face “altfel”, prin clienti multumiti, nu prin miliarde cheltuite cu agentii publicitare, prin geniul “omului orchestra” care conduce destinele Tesla si chiar prin… geamuri sparte in timpul prezentarilor.

Cu apropierea fiecarui sfarsit de trimestru, Tesla apasa pe accelerator pentru a livra un nou record de automobile electrice, ceea ce reuseste sistematic, spre disperarea celor ce anunta falimentul iminent al firmei, de 16 ani incoace.

Un mesaj scurt, transmis prin email in preajma zilei de Thanksgiving, in SUA, este o alta lectie de marketing “marca Tesla”. Mesajul este simplu: la finalul anului expira ultimele farame de subventie guvernamentala pentru masinile produse de Tesla.

Momentul ales pentru mesaj este tocmai inceputul sezonului de promovari frenetice, care sub denumirea de Black Friday, incearca sa asigure ca afacerile ce traiesc din comert cu amanuntul devin profitabile, dupa 11 luni de pierderi.

Scopul vizibil este de a accelera comenzile, in asa fel incat livrarile sa poata fi incheiate pana la 31 decembrie, pentru a mai beneficia de o scutire de impozit in valoare de 1.875 dolari.

Scopul ceva mai ascuns este de a reaminti cunoscatorilor ca Tesla a livrat cel mai mare numar de automobile electrice pe piata americana si a depasit cifra cumulata de 200.000 de unitati livrate la mijlocul anului 2018, ceea ce a declansat procesul de reducere a subventiilor de 7.500 dolari la jumatate, incepand cu 1 ianuarie 2019 si inca o reducere la jumatate incepand cu 1 iulie 2019, pentru a fi complet eliminate de la 1 ianuarie 2020.

Cu toate ca vanzarile de automobile electrice in China sufera deocamdata dupa reducerea subventiilor guvernamentale, la fel cum s-a intamplat si in Danemarca, Tesla pare sa fie imuna si vanzarile au crescut, chiar si dupa diminuarea subventiilor pe piata americana.

In cazul Tesla, “ALTFEL” a functionat, iar combinatia de viziune, inovatie si satisfactie a clientilor este reteta de succes pe care isi cladeste expansiunea globala. Concurenta ce apare in 2020, din partea producatorilor traditionali, va da insa adevarata masura a capacitatii Tesla de a incanta un public entuziasmat de produse si ecosistemul creat in jurul notiunii de electromobilitate.

db

Textul original al “lectiei de marketing” Tesla:

In less than 5 weeks, the federal tax credit will be expiring and purchases of a new Model S, Model X or Model 3 will no longer be eligible for this incentive. Order online in less than three minutes and experience the ease, convenience and safety of an all-electric design.
Place your order and take delivery by December 31, 2019 to be eligible for the federal tax credit. Orders placed near the end of the year are not guaranteed to be delivered by December 31.
Any purchase of a Model S or Model X will also come with free Supercharging.