Reducerea subventiilor din China afecteaza vanzarile de automobile “electrificate”

7 noiembrie 2019



Conform datelor publicate de PricewaterhouseCoopers (PwC), vanzarile globale de automobile electrificate, care includ hibrizii plug-in (PHEV) si automobilele 100% electrice (BEV), au scazut cu peste 10% in cel de-al treilea trimestru din 2019. Scaderea este cauzata de reducerea activitatii pe piata auto din China in general, la care se adauga reducerea subventiilor pentru gama electrificata.

Chiar daca pentru anul 2019 vanzarile de automobile electrice sunt in crestere, scaderea din trimestrul III este o premiera pentru ultimii cinci ani. Intre iunie si septembrie, vanzarile de modele hibrid plug-in au scazut cu 23,9%, in timp ce electricele (321.000 inmatriculari) au scazut cu 2,8 %. In realitate, situatia este diferita, in functie de piata.

In Europa, chiar daca vanzarile de automobile in general au scazut puternic in al treilea trimestru, pe principalele cinci piete (Franta, Germania, Italia, Anglia si Spania), cresterea vanzarilor la electrice a fost de 100%.

In SUA, vanzarile au scazut cu 15,5% pentru electrice si 29,8% pentru pentru hibridele reincarcabile, pe o piata unde alegerea consumatorilor este dictata puternic de preturile intr-un ”moment x” la pompa iar livrarile Tesla Model 3, cel mai bine vandut model electric, care a urcat pa locul sase in clasamentul celor mai bine vandute sedan-uri in SUA, au fost orientate catre pietele globale.

Vanzarile mondiale au scazut din cauza Chinei. Cand aceasta tara „tuseste”, intreaga planeta a automobilelor electrice „raceste”. Vanzarile de modele 100% electrice au scazut cu 15,7%, iar la hibridele plug-in, cu 27,3%, din cauza taierii bonusului oferit la achizitia unui automobil electric. Un detaliu ce dovedeste inca o data cat de importante si controversate sunt subventiile publice in cresterea pietei de automobile electrice.

Cabinetul PwC, care se afla la originea statisticilor de mai sus, reaminteste ca „mobilitatea electrica este pana in prezent un fenomen urban”. In acelasi timp, se observa ca modelele hibrid plug-in nu reusesc sa seduca la fel de mult ca cele full electrice, care sunt in final mult mai interesante in termeni de costuri pentru consum si intretinere, in special la inchiriere.