Electrificarea, intre reculul sectorului aftersales si avantajul know-how-ului din reprezentante

8 decembrie 2019



Nu este nicio surpriza, insa cea care coordoneaza departamentul pentru vehicule electrice si servicii de conectivitate din cadrul Grupului PSA, Helen Lees, ne reaminteste: daca automobilul „pe baterie” va aduce avantaje, el va avea si inconveniente, mai ales in privinta veniturilor generate dupa vanzare. Problema este generata tocmai de „simplitatea” motoarelor electrice.

Intre un motor electric si unul termic exista o diferenta importanta, ca numar de piese. Unul electric are mai putin de 50 de componente, in timp ce un bloc termic (fara niciun fel de accesoriu si echipament extern, ca de pilda alternatorul sau demarorul) reuneste, in medie, 250 de piese. Prin urmare, pentru o masina electrica necesitatea de a trece pe la un atelier de reparatii este, evident, mult mai mica.

Pentru responsabila de dezvoltare a modelelor electrice de la PSA, pierderile din segmentul aftersales vor fi inevitabile pentru grupul francez. Pe de alta parte, Helen Lees este convinsa ca clientii vor reveni in atelierele autorizate ale marcii, pentru diverse reparatii si operatiuni de mentenanta. Acest lucru se explica cat se poate de simplu: retelele independente nu sunt la fel de bine organizate si nu vor avea acelasi know-how ca reprezentantele, in privinta noilor tehnologii, precum vehiculele electrice. In aceste conditii, este cat se poate de clar ca, in cazul unor probleme specifice, clientii nu vor avea alta alegere decat sa mearga in reprezentatele constructorilor.

Conform estimarilor facute de Helen Lees, planul de leasing pentru un Peugeot e-208 prevede o intretinere mult mai putin costisitoare decat in cazul unui motor clasic de pe 208. Per ansamblu, insa, pentru Peugeot, ca de altfel pentru toti ceilalti constructori, este clar ca o ofensiva masiva a modelelor electrice va genera un recul financiar important.