Printre cei care dețin cele 10 echipe înscrise în cea mai puternică întrecere de motorsport din lume se numără producători de automobile, oameni de afaceri sau fonduri de investiții. În cele ce urmează vă propunem o scurtă radiografie a Formulei 1, din acest punct de vedere.
Patru producători de automobile au echipe de Formula 1 – Mercedes, Ferrari, Alfa Romeo și Renault -, însă nu toți dețin 100% din acțiunile acestora.
La Mercedes, șeful echipei, Toto Wolff, deține 30%. Și regretatul Niki Lauda, care a trecut în neființă anul trecut, deținea o parte din acțiuni la această echipă.
Ferrari a părăsit grupul Fiat Chrysler Automobiles (FCA) în 2015, dar acționarul principal a rămas Exor, compania de investiții a familiei Agnelli.
Când Renault a cumpărat echipa Lotus, Genii Capital, fostul proprietar, a păstrat o participație minoritară. Genii Capital este administrată de Gérard Lopez, care este și proprietarul clubului de fotbal Lille OSC.
Red Bull are două echipe în F1, cea principală având același nume, iar cea de-a doua cunoscută din 2016 până anul trecut sub numele de Toro Rosso. Acum a fost redenumită AlphaTauri, după un brand de îmbrăcăminte deținut de Red Bull. Honda, care furnizează motoarele celor două echipe, nu are nicio implicare la nivel de acționariat. Brandul Red Bull este gestionat de austriacul Dietrich Mateschitz, care deține 49% din acțiunile companiei. Restul de 51% aparține moștenitorilor thailandezului Chaleo Yoovidhya, co-creatorul celebrei băuturi energizante.
McLaren a fost deținută mult timp de Ron Dennis, cel care era șeful echipei, și de omul de afaceri libanez Mansour Ojjeh, proprietarul grupului TAG. Acționarul majoritar al producătorului britanic este acum Bahrain Mumtalakat Holding Company, fondul suveran al statului Bahrain. Mansour Ojjeh a păstrat 14% din acțiuni, iar în 2018, omul de afaceri canadian Michael Latifi a cumpărat 10% din acțiuni. Fiul acestuia, Nicholas Latifi, va debuta în F1 anul acesta, la Williams.
Un alt om de afaceri canadian, Lawrence Stroll, a cumpărat echipa Force India în 2018, pentru a o transforma mai apoi în Racing Point. Fiul său, Lance Stroll, este unul dintre piloții acestei echipe. Lawrence Stroll a intrat recent în acționariatul de la Aston Martin, constructor care va da numele acestei echipe de Formula 1, începând din 2021.
Prezența Alfa Romeo în Marele Circ se bazează pe structura echipei Sauber, prezentă în F1 din 1993 și care a fost deținută pentru o perioadă de BMW. Sauber este acum proprietatea Longbow Finance, un fond de investiții.
În 2016, echipa americană Haas a intrat în Formula 1. Aparține lui Gene Haas, un antreprenor american, fondator al unei companii de mașini-unelte care îi poartă numele. Gene Haas a mai fost implicat cu propria echipă și în motorsportul nord-american.
Williams rămâne ultima echipă „de familie” din F1, iar Frank Williams, co-fondator și cel care îi dă numele, deține peste 50% din acțiuni. Ceilalți acționari sunt Bad Hollinger, un om de afaceri implicat în sectorul medical, și Patrick Head, cel care pentru o lungă perioadă de timp a fost mâna dreaptă a lui Frank Williams și directorul tehnic al echipei. Un sfert din acțiunile echipei sunt listate pe bursă. Toto Wolff a deținut și el acțiuni la Williams, până în 2016.