Cronica primului drum de vacanță cu noua Kona electrică

22 iunie 2020



Într-o scurtă postare din media socială, informam aseară că împreună cu Tudor am reușit să ne îndeplinim un vis electromobilistic ambițios, care testează autonomia unui automobil electric în condiții de ascensiune montană la peste 2.100 metri altitudine, pe pitorescul traseu al șoselei Transalpina.

Chiar dacă am traversat Transfăgărășanul cu Ionica, în octombrie 2019, pornind de la Păstrăvăria Albota, pe o urcare de aproximativ 30 km până la Bâlea Lac, de unde începe lunga coborâre spre Curtea de Argeș, Transalpina, pe direcția Sebeș – Rânca este un traseu de aproape patru ori mai lung (116 km), care urcă mai sus decât Transfăgărășanul peste crestele Carpaților.

2.142 m – cel mai înalt punct indicat de Kona la bord, în timpul drumeției pe Transalpina

Este evident că asemenea trasee de vacanță pot fi parcurse doar cu o mașina electrică foarte eficientă, cu un acumulator suficient de mare și cu încărcare rapidă. Tocmai această ultimă calitate i-a lipsit lui TM 3 în Romania, Model 3-ul nostru long range în specificație SUA, încărcând doar la stații Type 2 pe durata șederii în România.

Ocazia a venit odată cu înlocuirea bunului nostru partener de test drive Ionica, cu o Kona nouă ridicată la Casa Auto Timișoara cu o zi înaintea mini aventurii electrice.

Nu ne bucurăm de prea multe mașini eletrice astăzi, care la 100% încărcare să indice 484 kilometri autonomie estimată.

Kona este una din ele și îndeplinea toate cele trei condiții de eficiență, autonomie și încărcare rapidă, de care aveam nevoie pentru călătoria de la Timișoara la Sebeș, de unde după o încărcare până la 80%, urma ascensiunea la Rânca și coborârea la Sibiu.

Trebuie sa recunoaștem de la început, că atât eu, cât și Tudor, nu suntem fani SUV. Ca ingineri auto, “dresați” să stoarcem eficiența din fiecare unitate de energie, SUV-urile se prezintă cu dezavantaje din născare, fiind mai grele, mai înalte (prin urmare cu un centru de greutate mai ridicat) și cu un coeficient aerodinamic mai modest și arie frontală mai mare (prin urmare rezistență aerodinamică mai mare), decât un sedan sau combi construit pe aceeați platformă.

Spre surprinderea noastră, Kona ne-a convins că acumulatorul de 64 kWh, te face să uiți de calculele penibil de exacte pentru consumul necesar la drumuri lungi cu Ioniq-ul din 2018 și 2019 (echipat cu acumulatorul de 28 kWh). Ca urmare, am închis un ochi la valoarea ceva mai ridicată a consumului pe autostradă, la viteza constantă de 111 km/h, o valoare de croazieră relaxată și economică preluată din recomandările părintelui Konelor electrice din România, Cristi Tudor.

Cititi cronica primului drum de vacanță cu o mașină electrică pe blogul dedicat mobilității electrice: www.electromobilitate.com