Piața auto din China și-a revenit încurajator după pauza forțată luată de pandemia Covid-19. În aprilie, vânzările au fost cu 4,4% peste cele din luna similară a anului trecut și după 21 de luni de declin! Dar oare celelalte piețe auto vor urma exemplul Chinei?
Dacă e să ne luăm după evoluțiile de până acum, primele semnale sunt contradictorii, dominante fiind, totuși, cele pesimiste. Pe de altă parte, este, totuși, prematur să ne pronunțăm în privința revenirii.
Inițial, multe opinii pronosticau o revenire în ”V”, adică o recuperare la nivelul de dinainte în circa două luni, adică la fel de bruscă precum a fost oprirea. Așa cum de altfel pare că s-a întâmplat în China. Totuși, ideea unei evoluții de tip ”swoosh” (de la forma celebrului logo Nike) este tot mai plauzibilă.
În ceea ce privește amploarea căderii, ținând cont de decalajele în timp între perioada de înghețare a activității în China și cea ulterioară, de pe celelalte piețe, diferențele sunt evidente. Scăderile înregistrate în aprilie, în țări precum India (-100%), Italia ( -97,5%), Marea Britanie (-97,3%), Spania (-96,5%) sau Franța ( -88,8%), sunt sensibil mai mari decât cea din februarie, din China (-79,1%).
Până în prezent, dintre marile piețe mondiale doar China a reușit să înregistreze o recuperare în ”V”. Celelalte piețe menționate mai sus probabil că nu își vor reveni la fel de rapid, mai ales că perioada lor de izolare la nivel național a durat mai mult decât în China. În plus, unele țări precum Rusia și Brazilia sunt afectate în continuare de pandemie, ceea ce va întârzia și mai mult redresarea pieței auto.
De fapt, abia acum se prefigurează o evoluție de tip ”swoosh” la nivel mondial, în care perioada inițială de cădere abruptă este urmată de o revenire progresivă, de durată. O recuperare dificilă pe mai toate piețele!