Epoca automobilului electric modern în secolul XXI a demarat cu GM EV1 și Tesla Roadster, urmate cu repeziciune de sedanuri, SUV-uri, mai recent un combi (de la un producător chinez), dar categoria cea mai populară în SUA, pick-up truck, părea să reziste tendinței globale de electrificare.
Spre finalul anului trecut, după ce Rivian a prezentat primele două modele electrice R1T și R1S, un truck și un SUV construite pe aceeași platformă, echipată cu patru motoare în roti, anul 2020 era destinat să fie cel în care tracțiunea electrică avea să pătrundă în segmentul cel mai popular din SUA.
Chiar dacă în urma pandemiei planurile de lansare în producție au întârziat cu câteva luni, producătorii angrenați în competiția pentru acest segment foarte profitabil, promit că anul 2021 va vedea primele pickup-uri electrice pe șoselele americane.
Rivian
Estimăm că Rivian va fi primul start-up cu un model electric competitiv pe piața, produs în fosta fabrică Mitsubishi din Normal, Illinois.
Cu investiții considerabile de la Amazon, Ford și alți investitori de mare calibru, Rivian este bine finanțat și continuă să angajeze atât la sediul central din Plymouth, Michigan, cât și în California, unde se derulează proiectarea software-ului și electronicii.
Tesla
Căutarea unei noi locații pentru producția Cybertruck-ului pare să fi ajuns în fazele finale, presa speculând că șansele cele mai mari ar fi ca noua linie de asamblare să fie în Texas, dar și alte state sunt în competiție pentru atragerea echipei Tesla în ograda lor.
Între timp Elon Musk ține interesul publicului viu, lăsând să scape ocazional numărul de înscrieri pentru Cybertruck, care ar fi ajuns la o jumătate de milion de avansuri de câte 100 de dolari platite de cei interesați.
Lordstown Motors
Sezonul electoral fiind în plină desfășurare în SUA, nu este de mirare că vicepreședintele Mike Pence a apărut la lansarea unui prototip funcțional al firmei din Ohio, un alt start-up cu obiectivul de electrificare a îndrăgitului segment pentru vehicule de muncă.
Fosta fabrică GM din Lordstown a fost vândută noii firme Lordstown Motors, desprinsă din grupul Workhorse, care a primit și un împrumut de la GM pentru lansarea activităților.
Cu aceeași tehnologie ca și Rivian, patru motoare în roți, modelul Endurance are (pe hârtie, cel puțin) performanțe impresionante. Cu toate că promite livrari “devreme în 2021”, este mai dificil de crezut că actuala echipă, cu 70 de angajați și aproximativ 100 de contractori, poate duce la bun sfârșit, într-un timp atât de scurt, numeroasele activități necesare lansării în producția de serie a unui autovehicul.