Amenzile europene pentru emisiile de CO2 încep să dea dureri de cap unora!

3 iulie 2020



În vâltoarea știrilor despre livrările Tesla din trimestrul al doilea, aflate în creștere, în puternic contrast cu scăderea generală din industrie, de uimirea că Tesla a devenit, la 17 ani de la înființare și în doar zece ani de la cotarea pe bursă, cea mai valoroasă firmă auto, scepticii se întreabă mereu „cum este posibil?”

Nu ne propunem o trecere în revistă a complexelor analize pro și contra Tesla, privită alternativ de unii ca un producător de automobile, de alții ca o firmă de tehnologie și de numeroși admiratori ca o sursă continuă de inovație, care generează entuziasmul fără egal al clienților.

Încercăm să găsim explicația succesului Tesla, în contrastul dintre avertismentele Comisiei Europene și reacția unui mare producător tradițional, evidente din două articole recente apărute în presa auto europeană.

Industria auto se îndepărtează de limită normelor europene de CO2

Raportul Agenției Europene pentru Mediu avertizează că emisiile de CO2 ale vehiculelor noi vândute în Europa sunt în creștere pentru cel de al treilea an consecutiv, cu toate că în 2020 intra în vigoare reglementări mai severe, însoțite de amenzi aspre, pentru depășirea pragului stabilit pentru fiecare producător în parte.

Statistica europeană, incluzând Marea Britanie, Islanda și Norvegia, indică emisii de 122,4 grame CO2/km în 2019, în creștere cu 1,6 grame/km față de 2018. Chiar dacă această valoare a îndeplinit normele în vigoare pentru 2019, valoarea medie pentru 2020 este cu 22% mai scăzută (95 g CO2/km).

Cauza principală a creșterii, documentată de numeroase studii, este proliferarea SUV-urilor, care au reprezentat 38% din vânzările de vehicule noi în Europa, în 2019.

Prăbușirea vânzărilor în prima jumătate a anului 2020, ca urmare a restricțiilor impuse de autorități în contextul pandemiei, pune industria auto într-o situație economică precară, în care sunt greu de susținut investițiile în tehnologii noi și tranziția spre electrificare.

Comisia Europeană incurajează statele membre să aloce fonduri pentru susținerea producției și achiziției de automobile eletctrice și de instalare a stațiilor de încărcare. În tmp ce Franța, Germania și Austria au publicat programele de măsuri specifice, ce încurajează redresarea industriei auto promovând electrificarea, reacția unor mari producători este cel puțin patetică.

Ford solicită amenzi mai mici

În contextul cauzat de suprapunerea crizei economice generată de pandemie, peste înăsprirea normelor de emisii de CO2 în Europa, liderul Ford Germania, Gunnar Herrmann, afirmă că noile norme europene ar trebui amânate și amenzile diminuate.

Nu este o opinie singulară, ci a unui întreg cor al reprezentanților vechilor obiceiuri din industrie, care reprezintă totodată grupul celor ce nu pot înțelege cum a ajuns Tesla să fie cea mai valoroasă companie auto pentru investitori. Repetarea acestei soluții false începând din 2013, când Germania a blocat implementarea unor norme mai severe de poluare în Europa, nu ține însă cont de problemele de sănătate cauzate de poluare.

Vânzarea de vehicule noi s-a prăbușit în conjunctura creată de pandemia de Covid-19. Acesta este motivul pentru care limitele de poluare trebuie relaxate și extinse pe o perioadă mai lungă de timp.

Gunnar Herrmann, director executiv Ford Germania

Doar afirmații disperate pentru o situație disperată?… Ford a pierdut 42,6% din vânzări față de anul trecut în Germania, în timp ce piața a căzut cu „doar” 35%.

Nu cred. Cu doi ani in urmă, când afacerile mergeu strună în Europa, am ascultat o seară întreagă un manager Ford, responsabil de afacerile din Estul Europei, într-o pledoarie absurdă pentru Diesel. Impactul și amenzile cauzate de Dieselgate erau cunoscute și primele semne ale penetrării automobilelor electrice pe piață erau vizibile, dacă priveai realitatea cu ochii spre viitor.

Incapacitatea de a răspunde la cererea actuală a pieței pentru automobile electrice, care se va amplifica în a doua jumătate a anului, datorită programelor de subvenționare ale guvernelor din Franța, Germania și Austria (până acuma), nu este vina pandemiei și nici a Comisiei Europene.

Este pur și simplu gândirea deformată de goana după profitul trimestrial și de recuperare accelerată a investițiilor în tehnologii tradiționale, de care depind bonusurile uriașe ale executivilor.

Speranța deșartă că Tesla este o modă trecătoare și, după falimentul „cowboy-ilor din California”, totul se va reașeza liniștit în ordinea dorită de clubul băieților de modă veche din industria auto, a fost spulberată odată cu ridicarea firmei americane la rangul de cea mai valoaroasă firmă auto …sau tehnologică? …greu de categorisit.

Cu siguranță intersecția între viziune, pasiune, inovație și numeroși clienți mulțumiți generează succesul în orice domeniu, chiar și în cel al mobilității pe patru roți, care îndrăznește să se reinventeze sub privirile buimace ale celor ce încearcă să continue cu o gândire anchilozată în peste o suta de ani de succes financiar.

Dan BOBOESCU

(după Automobilwoche și Automotive News Europe)