Reprezentanții industriei auto europene avertizează că un eșec al negocierilor între Uniunea Europeană și Marea Britanie, pe subiectul Brexit, ar putea însemna o scădere a schimburilor comerciale cu 110 miliarde euro, pe următorii cinci ani. Ceea ce ar echivala cu un dezastru pentru acest sector, deja puternic lovit de criza sanitară.
23 de organizații din industria auto europeană au cerut, într-un comunicat comun, „UE și Marii Britanii să ajungă la un acord de liber schimb, cât mai curând posibil”. Acest apel a intervenit după o săptămână de fricțiuni între Londra și Bruxelles, care au creat impresia unui eșec al negocierilor, înaintea celor 15 săptămâni de tranziție spre Brexit, stabilită a se încheia la 31 decembrie.
În caz de eșec, pierderea comercială este estimată la 110 miliarde de euro pe o perioadă de cinci ani, la care s-ar mai adăuga încă 110 miliarde de euro pierderi ale producției, afectată deja de pandemia de coronavirus.
Brexit ar putea fi o amenințare pentru acest sector, care reprezintă în total 14,6 milioane de angajați britanici și europeni sau un job din 15 în regiune, avertizează semnatarii, printre care figurează, alături de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile, principalele organizații naționale, precum CCFA din Franța, VDA din Germania sau SSMT din Marea Britanie.
”Economiile și joburile de pe ambele părți ale Canalului Mânecii sunt amenințate de o a doua lovitură devastatoare în cazul absenței unui acord”, susțin organizațiile profesionale de profil. În cazul unui ”no-deal”, UE și Marea Britanie vor fi obligate să se supună regulilor OMC, care prevăd taxe vamale de 10% la automobile și de până la 22% la camioane. „Cu asemenea taxe, mult mai ridicate decât micile marje realizate de cea mai mare parte a constructorilor, deficitul va fi recuperat cel mai probabil de la consumatori, ceea ce înseamnă că mașinile vor fi automat mai scumpe, alegerea se va reduce, iar cererea va fi astfel afectată”, estimează organizațiile semnatare, în comunicatul de presă.
Marea Britanie și Uniunea Europeană aveau o producție anuală de 18,5 milioane de autovehicule, înaintea crizei. Anul acesta, industria auto estimează că 3,6 milioane de unități au fost deja pierdute din cauza pandemiei.