Calificativele acrodate de Euro NCAP se dau pe baza rezultatelor înregistrate în urma crash testelor la care sunt supuse automobilele. În ultimii ani, sistemele de asistență la conducere, cele care contribuie decisiv la evitarea accidentelor, au devenit tot mai importante în evaluările acestui organism independent.
De mai bine de 20 de ani, Euro NCAP, un organism internațional independent cu sediul în Belgia, acordă automobilelor celebrele stele, în funcție de comportamentul lor la testele de impact. Creat în 1996, Euro NCAP are scopul de a ameliora securitatea autovehiculelor noi, prin testarea rezistenței acestora la diferite tipuri de șocuri.
De-a lungul anilor, testele s-au dezvoltat și au devenit tot mai exigente, determinând constructorii să îmbunătățească siguranța vehiculelor, generație după generație. Faimoasa notă, exprimată pe o scală de la 1 la 5 stele, a devenit un criteriu major de apreciere pentru public și media, dar și un argument folosit de constructori la vânzare, atunci când modelele lor au obținut scoruri bune. Securitatea pasivă a făcut progrese imense, în prezent pasagerii fiind protejați mult mai bine, în cazul celor mai multor modele de automobile comercializate în Europa.
Noile criterii, pe care Euro NCAP le va implementa în viitorul apropiat, vor continua aceeași direcție. Organismul se va concentra pe testarea securității active, cea care permite evitarea accidentelor. Elementele de securitate activă au rolul de a corecta erorile la conducere (cel puțin 80% dintre accidente sunt produse ca urmare a unei erori umane) și de a evita obstacolele de pe drum. Toate acestea sunt testate de Euro NCAP, care forțează astfel constructorii să echipeze mult mai bine automobilele, pentru evitarea accidentelor. Chiar dacă noile sisteme de asistență costă uneori destul de mult, ele sunt esențiale pentru protecția pasagerilor. Este îmbucurător faptul că, în prezent, chiar și micile modele urbane sunt dotate cu sisteme automate de frânare de urgență, cuplate la un radar capabil să detecteze obstacole.
Euro NCAP derulează noile faze de testare pe măsură ce lucrurile progresează, pentru atingerea obiectivului său principal – niciun deces în urma accidentelor rutiere.
Următoarea fază pentru standardele de testare este programată pentru 2023 și conține, printre altele, inclusiv detectarea prezenței copiilor la bord, cu sistem de avertizare în cazul unei temperaturi prea ridicate în vehicul. De asemenea, va fi acordată o atenție deosebită protecției cicliștilor și pietonilor, cu scopul ca aceștia să fie mai bine protejați. În acest sens, Euro NCAP va iniția un studiu privind șocurile suferite la partea superioară a picioarelor și la cap, în urma impactului cu capota. Frânarea automată de urgență va fi testată pentru cazuri mai variate, cum ar fi la un impact iminent cu un pieton sau în intersecții, cu intervenție activă asupra direcției.
Pentru 2024 este prevăzută să fie luată în calcul și conectivitatea V2X (între vehicule și infrastructură), ca urmare a dezvoltării rețelei de telefonie 5G. Cyber-securitatea va fi și ea luată în considerare pe viitor, iar automobilele vor trebui să fie conforme cu noi standarde, pentru a putea obține punctajul maxim. O dată cu dezvoltarea noilor tehnologii, securitatea va fi importantă sub tot mai multe aspecte.
Ultimele noutăți privind testele Euro NCAP ne ajută să ne formăm o idee referitoare la echipamentele standard și performanțele în termeni de securitate ale automobilelor din viitorul nu tocmai îndepărtat. Noile rigori sunt parte integrantă din caietul de sarcini al constructorilor, care trebuie să producă automobile din ce în ce mai sofisticate, mai sigure și mai eficiente. Bineînțeles că noile standarde vor afecta puternic prețurile, prin creșteri deloc neglijabile la modelele de intrare de gamă. Acesta este, însă, prețul siguranței!