Motivele creșterii segmentului de automobile electrificate, într-o analiză electromobilitate.com

19 decembrie 2020



”Fiecare al 11-lea automobil înmatriculat în Europa de vest în noiembrie are ZERO emisii – iată titlul folosit de o publicație de statistici europene dedicată autovehiculelor electrice și preluat de electromobilitate.com, pentru a ilustra evoluția pieței, în ultimele luni. O afirmație ușor exagerată, din moment ce hibrizii plug-in sunt incluși în categoria „zero emisii”, însă realitatea din piață confirmă, cu fiecare lună, ascensiunea constantă a segmentului electric.

Sursa: comunicat Mathias Schmidt

Chiar dacă nu ar fi incluși hibrizii, tot rămâne o exagerare, fiindcă orice proces de producție actual generează emisii poluante, la fel ca și producția de energie. Este însă incontestabil că ne aflăm pe calea cea bună de a conștientiza aceste realități și de a încerca măcar să diminuăm impactul activităților industriale asupra mediului. Calea până la ZERO emisii este lungă, costisitoare și se intersectează cu interesele unor monștri sacri din lumea auto și a combustibililor fosili, cu multă influență politică.

Statisticile lunii noiembrie

Ca in fiecare lună, pe măsură ce analiștii finalizează compilarea datelor publicate de autoritățile naționale, statisticile inundă paginile publicațiilor de specialitate, demonstrând… ceea ce dorește autorul să demonstreze.

Pe de o parte, analistul german Matthias Schmidt, care își dedică activitatea statisticilor pentru autovehicule electrice, atrage atenția că după 11 luni, în care înmatriculările de automobile în Germania au scăzut cu 21,6% față de anul trecut, cele cu „emisii zero” sunt pe cale să capteze 10% din piața europeana.

Pe de altă parte, comunicatele ACEA continuă în maniera clasică evidențierea scăderilor producției pe piața auto europeană, uitând să menționeze în titlu creșterea segmentului electric. Dată la o parte până nu de mult ca o felie nesemnificativă a vânzărilor, răzbunarea autovehiculelor electrice și a hibrizilor plug-in pare să ia pe nepregătite pe electro-sceptici, din care încă fac parte o buna parte a liderilor industriei europene, japoneze și americane.

Cu Oliver Zipse, CEO BMW, instalat de curând la președinție, ne așteptăm ca universul paralel în care trăiește ACEA să se distanțeze și mai mult de realitatea dovedită de statistici. Liderul BMW (Bayerische Motoren Werke – fabrica bavareză de MOTOARE) afirma nu de mult că motoarele cu ardere internă vor face încă pentru foarte mulți ani parte din prioritățile prestigioasei firme germane.

Mult succes le dorim, dar jumătățile de măsură actuale și întârzierea pe calea electrificării, justificată de celebra afirmație despre clienții europeni care „nu doresc să cumpere automobile electrice” au fost total demolate de realitățile din piețele vest europene in 2020.

De ce tocmai anul pandemiei a fost cel de turnura majoră a preferințelor clienților?

Cu toate că ne-ar place să credem că actuala criză a sensibilizat publicul la probleme comune de sănătate, cum sunt cele cauzate de prea mulți ani de poluare, realizăm că motivele reale sunt de cu totul altă natură.

Așa cum China și-a disciplinat producătorii, prin impunerea de cote de vânzare și amenzi mari pentru nerespectarea lor, legiuitorii europeni au reușit să impună, după șapte ani de piedici puse de industria auto germană, primele amenzi pentru nerespectarea cotelor de emisii de CO2 în 2020.

Se pare că amenzile sunt suficient de usturătoare ca să motiveze soluții creative și investiții masive în lansarea unor noi modele electrice. Doar pe piața germană au fost lansate 22 de modele electrice și „electrificate” noi în 2020, conform Automobilwoche.

Oferta mai variată și cursa pentru producția unui număr suficient de exemplare pentru a evita sau măcar diminua amenzile, a dus la o abundență nemaiîntâlnită pe piață și vânzările, gâtuite intenționat în anii precedenți prin limitarea producției, au explodat.

Ce înseamnă modele „electrificate”?
Ne apropiem de momentul în care statisticile reflectă cererea?
Unde sunt cifrele?

Aflați răspunsurile la aceste întrebări, citind articolul integral, pe blogul dedicat electromobilității.