Rezistența distribuitorilor auto la schimbare, în contextul electrificării, nu este o noutate. În ultimii ani am mai avut ocazia să tratăm aici, acest subiect. Pe de-o parte, dealerii pur și simplu nu cred în automobilul electric, iar pe cealaltă parte, își văd afacerea amenințată de perspectiva electrificării. Un studiu realizat recent, de organizația Greenpeace, a radiografiat starea de spirit din rețeaua Volkswagen, vizavi de noua compactă 100% electrică ID.3!
Rezultatele studiului Greenpeace în Germania au arătat că numeroși distribuitori Volkswagen frânează vânzările modelului ID.3, cu care constructorul mizează să reducă emisiile de dioxid de carbon, conform noilor reglementări europene. 50 de falși cumpărători potențiali, împărțiți în două grupe de câte 25 persoane, s-au prezentat la diverse reprezentanțe Volkswagen din Germania, având un profil compatibil cu cel al cumpărătorilor de automobile cu zero emisii.
În prima grupă, ”clienții secreți” nu au menționat modelul ID.3. În cazul lor, modelul electric a fost sugerat de către vânzători o singură dată. În a doua grupă, ”clienții” participanți la acest test spuneau că ezită între Golf 8 și ID.3. Numai 7 dintre ei au fost orientați către acesta din urmă. Astfel reprezentanții de vânzări Volkswagen au recomandat ID.3 doar unui procent redus, de 16% din potențialii cumpărători.
Greenpeace arată că vina nu este doar a personalului comercial, ci și a constructorului, pentru că nu promovează mai mult modelele electrice. ONG-ul susține că personalul din reprezentanțe este slab pregătit și incapabil să ofere informații clare la unele întrebări specifice. În 48% din cazuri, comercianții au oferit răspunsuri false sau au fost incapabili să răspundă, ceea ce trădează lipsa pregătirii personalului, deși Volkswagen se laudă că a investit o sumă cu șapte cifre în formarea acestora.
O altă bilă neagră, susține Greenpeace, constă în marjele mai mici ale mașinilor electrice, comparativ cu cele ale echivalentelor termice. Diferența îi determină pe distribuitori să orienteze clienții spre acestea din urmă.
Conform raportului Greenpeace, există o prăpastie imensă între comunicarea constructorului și acțiunea comercială concretă de la nivelul distribuitorilor săi. Nu este surprinzător, totuși, că pentru Volkswagen, ca de altfel și pentru mulți alți constructori de automobile, electrificarea rapidă a pieței auto este încă dificil de urmat, într-un ritm corespunzător, și la nivel de reprezentanțe.