Despre (i)raționalul valorii bursiere, la intersecția industriei auto cu cea IT

17 ianuarie 2021



Cu toate că volumul de autovehicule 100% electrice noi a reprezentat doar aproximativ 1,5% din totalul înmatriculărilor din 2020, valoarea bursieră colectivă a firmelor dedicate proiectării și producției de NEV – new energy vehicles a depășit-o pentru prima oară pe cea a firmelor tradiționale.

Mult timp ignorate sau considerate cel mult ”o modă trecătoare odatp cu prăbușirea viselor Tesla”, startup-urile electrice au atras capital pe piețele financiare globale și investiții fără precedent în 2020.

Chiar dacă nu am fi electromobiliști convinși, urmând sfatul „follow the money” pentru a identifica cele mai promițătoare tendințe în tehnologie, cu aplicații în industria auto, am ajunge inevitabil la CES (Consumer Electronics Show), spațiul virtual unde și în 2021 industria IT s-a intersectat cu cea auto.

Apropierea celor doi parteneri, legați de un viitor comun, nu a fost simplă și nici rapidă. Masiva industrie auto cară în spate un sac cu peste 100 de ani de succese economice și mai multe generații de familii fondatoare, cu influență disproporționat de mare în deciziile despre viitor.

Ford, Peugeot, Chrysler, Porsche, Ferrari sunt astăzi mărci consacrate în industria auto și faptul că poartă numele fondatorilor le face cinste. Avem atât de multe nume artificiale, concepute de specialiști în comunicare în eprubete sterile, încât BYD – Build Your Dreams începe să fie o plăcere pentru ureche, chiar dacă la început a generat doar zâmbete îngăduitoare. La ce vise auto să mai aspiri în secolul XXI, când piața era deja segmentată pe plan global și solid înșfăcată de mamuți industriali, din care mulți aveau mai mult de 100 de ani de experienta?

Ușor de recunoscut după costumele impecabile, cămășile albe și cravate sobre, reprezentații de vârf ai industriei auto se deplasau la saloanele de specialitate înconjurați de un alai de colaboratori, grăbiți să facă pe placul oricărui mic împărat așezat temporar pe tronul CEO-ului.

Fast forward aproximativ 100 de ani

Industria auto se intersectează cu cea IT la CES din foame de tehnologie, necesară mai întâi managementului electronic al tot mai complexelor motoare termice. Calculatoare de bord încep să preia comanda aprinderii și injecției, apoi pe cea a tracțiunii, frânelor, emisiilor poluante, airbag-urilor, sistemelor de pretensionare a centurilor de siguranță, etc.

Structurile osificate ale industriei auto se ciocnesc pentru prima oară cu lideri IT, în cadrul unor conferințe aproape hazlii, dacă oprești pentru o clipă sunetul și privești spectacolul întâlnirii dintre ocupanții înaltelor etaje ale palatelor auto, cu tineri în blue jeans, reprezentând companii din Silicon Valley, de care universul auto nu auzise până nu demult.

Încă un salt de 25 de ani

După încă un salt în timp, ajungem în punctul de inflexiune din 2021, când industria auto tradițională nu doar admite că viitorul va fi electric, autonom și conectat, dar se auto-proclamă lideri în electrificare.

Chiar așa să fie? …răspunsul este: follow the money!

Sursa: google

Tesla este de departe cea mai valoroasă firmă auto, nu pentru performanța incredibilă de a fi vândut primele 500.000 automobile 100% electrice în 2020. Cifra reprezintă mai puțin decât producția Vokswagen sau Toyota în trei săptămâni.

Impreună cu Nio, Xpeng, Li Auto, Canoo și alte startup-uri mai puțin cunoscute, valoarea bursieră colectivă a firmelor dedicate exclusiv autovehiculelor electrice a depășit 1.300 de miliarde de dolari, în timp ce valoarea firmelor auto tradiționale se zbate în jurul valorii de 1.200 de miliarde de dolari.

Rațional? Irațional? Vom lăsa investitorii să răspundă întrebării de ce „aruncă” banii după un segment de doar 1,5% al vânzărilor auto.

Câteva răspunsuri pentru noua realitate din industria auto, oferite de participanții la conferințele de la CES 2021, le găsiți aici, pe blogul nostru dedicat electromobilității, și ating următoarele subiecte: performanță și funcții ca servicii, conducerea atonomă și Smart Car vs. Dumb car.