Marile proiecte GM de electrificare

16 ianuarie 2021



Preluăm o interesantă analiză, apărută pe blogul electromobilitate.com, pe tema proiectelor asumate de General Motors, în cadrul amplului program de electrificare.

În timp ce, anul trecut, marii producători tradiționali și câteva startup-uri au umplut cel mai mare pavilion din complexul expozițional din Las Vegas, anul acesta General Motors a fost singura firma auto cu o prezență amplă în spațiul digital al primei ediții virtuale CES – Consumer Electronics Show.

În prezentarea de o oră, Mary Barra, CEO GM, și echipa au explicat ce reprezintă „punctul de inflexiune” în strategia GM și au încercat să convingă audiența că momentul electrificării în masă a sosit. Alți membri ai echipei GM au fost foarte activi pe parcursul celor patru zile CES, participând în discuții și conferințe legate de mobilitatea viitorului, tehnologiile de conducere autonomă, progresul acumulatorilor auto, etc.

Mesajul coerent al întregii echipe GM și al majorității participanților la CES:

2021 este anul marii schimbări de direcție în industria auto și viitorul transportului de persoane și marfă va fi cu certitudine electric, autonom și conectat.

Dincolo de vorbe, cu pricepere meșteșugite de specialiștii în comunicare, din care nu au lipsit decarbonizarecriza globală de mediu etc. și pretenția (nejustificată de fapte) că GM va conduce transformarea industriei auto spre electrificare, stau câteva proiecte majore, care merită atenție în detaliu.

Acumulatorii ULTIUM

În colaborare cu LG Chem, GM va produce proprii acumulatori auto la Lordstown, în Ohio. Conceptul modular, care poate fi asamblat pe orizontală, așa cum se practică în prezent, dar și pe verticală (cum au demonstrat practic Lucid Motors și Rimac), oferă posibilitatea echipării unei game foarte largi de modele, pornind de la același modul de bază, ceea ce va duce la ieftinirea acumulatorilor și implicit a prețului de producție.

BMS wireless și arhitectura VIP (vehicle intelligence platform)

Un alt aspect ascuns ochiului clientului, dar foarte important pentru reducerea costului de producție, este introducerea comunicării wireless între acumulator și BMS (battery management system). Atât GM cât și Motorola au prezentat avantajele sistemului, care reduce complexitatea și masa cablajelor electrice.

Conducerea autonomă – Super Cruise

Prin achiziția startup-ului Cruise, GM și-a asigurat o platforma hard și soft performantă, care este în curs de testare complet autonomă în San Francisco.

Kyle Vogt, fondatorul Cruise și actualul CEO al JV-ului cu GM, a explicat cum criza generată de pandemie a devenit un catalizator pentru aprobările necesare testării în trafic fără șofer. Punctul de interes comun, găsit între firmă și autorități, a fost livrarea cu vehicule autonome a peste 140.000 de porții de mâncare în zonele defavorizate din aglomerația urbană a golfului San Francisco.

Wrightdrop și electrificarea livrărilor de marfă

Din gama de noi vehicule prezentate de GM, cel mai mare impact imediat asupra calității mediului din orașe va fi generat de furgonetele de marfă prezentate la CES.

Testele au inclus livrări de pachete pentru clienți, efectuate împreună cu FedEx, cu ajutorul van-ului și a modulelor electrice de transport. Răspunsul din partea personalului de distribuție și eficientizarea rutelor de distribuție, cu ajutorul unui soft propriu pentru logistică, sunt foarte promițătoare.

Efortul în domeniu este tot mai susținut și după Ford, Rivian (pentru Amazon), Workhorse și alți producători europeni, în frunte cu StreetScooter, electrificarea distribuției de pachete a luat amploare în 2020, anul când comerțul electronic a crescut exponențial, în contextul pandemiei.

Gama de noi modele electrice

Echipa GM ne asigură că investiția în valoare de 27 miliarde de dolari pentru electrificare pana în 2025, va rezulta în 30 de modele electrice noi.

În vară vor începe livrările unei variante noi a veteranului Chevy Bolt, cât și a unui SUV compact construit pe aceeași platformă și denumit deocamdată Bolt EUV – electric utility vehicle.

Cam la atât se rezumă ceea ce ar putea fi încadrat în categoria „automobile electrice pentru toata lumea”, așa cum au susținut prezentatorii GM, repetând fraza cheie lansată de Mary Barra odată cu noțiunea „punctului de inflexiune”.

Gama de modele Cadillac, unde o simulare digitală pentru viitorul Celestiq a fost prezentată alături de mai vechiul concept Lyriq, sunt orice altceva decât variante electrice pentru toată lumea. Același lucru se poate spune și despre reîncarnarea Hummer-ului ca bestie electrică de peste 2,5 tone și 1.000 CP.

Câteva impresii proaspete, după trei zile de prezentări GM la CES, găsiți pe blogul nostru dedicat electromobilității:

CES 2021 – „punctul de inflexiune” pentru General Motors