Un scandal recent a zguduit rețeaua de distribuție Peugeot din Austria și se constituie într-un motiv de reflecție și pentru alte nume din industria auto, apropo de practicile din branșă.
Totul a început cu o reclamație formulată de o reprezentanță, care a considerat că Peugeot impune rețelei de distribuitori reguli mult prea dure, cu obiective irealizabile. Printre acuzații se regăseau sondajele de tip ”mistery” facturate la prețuri enorme sau evaluarea dealerilor și, implicit, acordarea de bonusuri către aceștia, în funcție de gradul de satisfacție al clienților.
Peugeot a decis să facă apel la decizia instanței austriece cu privire la obstrucționarea libertății rețelei de distribuitori. Apelul a confirmat, însă, prima sentință. Și de ce nu, acest lucru ar putea să servească drept exemplu și pentru alte rețele de distribuitori!
Avocatul dealerului care a inițiat această dispută în justiție a explicat că ”un distribuitor este liber și independent numai în condițiile în care își poate stabili propriile prețuri. Peugeot Austria aplică restricții unilaterale privind libertatea de stabilire a prețurilor de către dealerii auto și îi obligă financiar să participe la campaniile de preț ale producătorului. Acest lucru ar restricționa în mod nepermis libertatea de stabilire a prețurilor pentru clienții finali”.
Prima decizie, dată în mai 2020, a fost confirmată la apel, de către autoritatea austriacă care reglementează concurența. Hotărârea specifică faptul că Peugeot are la dispoziție trei luni pentru a încheia un nou acord cu distribuitorii săi și, mai presus de toate, că toate contractele trebuie verificate și revizuite în întregul grup Stellantis. Și nu doar în Austria, ci în toată Europa!