Încet dar sigur, automobilele electrice pătrund în peisajul rutier cotidian și se despart de imaginea de creație tehnică exotică. Au un look mult mai ”realist”, semn că electromobilitatea părăsește sfera pionieratului și coboară cu… roțile pe pământ.
Trendul se face simțit și în lumea curselor, în ciuda faptului că aici opoziția față de electrificare pare încă destul de puternică. Printre primii mari constructori care își manifestă interesul pentru cursele electrice este și Porsche, de altfel un nume de referință în motorsportul mondial.
După Mission E, conceptul care a prefigurat, cu ceva ani în urmă, primul model de serie 100% electric de la Porsche, Taycan, acum a sosit momentul pentru Mission R. Ați ghicit, cu R de la racing, adică viziunea Porsche pentru motorsportul pur electric.
Mission R este expus în premieră, zilele acestea, în cadrul Salonului Auto de la München, IAA Mobility 2021. Conceptul oferă o serie de indicii referitoare la modul în care ar putea arăta viitorul curselor mono-marcă pentru clienți, folosind mașini complet electrice.
Porsche susține că, pe circuit, performanțele lui Mission R sunt similare cu cele ale unui 911 GT3 Cup. Accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 2,5 secunde și atinge viteza maximă de peste 300 km/h.
Cele două motoare electrice nou dezvoltate asigură tracțiunea integrală și livrează 500 kW (680 CP) în Race Mode, respectiv până la 800 kW (1.088 CP) în așa-numitul Qualifying Mode. Capacitatea bateriei, de aproximativ 80 kWh, și sistemul inovator de recuperare fac posibile sprinturi de curse fără pierderi de putere.
Un motor electric cu până la 320 kW (435 CP) alimentează puntea față, în timp ce un maxim de 480 kW (653 CP) este livrat pe puntea spate. Datorită tehnologiei avansate de 900 volți și a încărcării Porsche Turbo, este suficientă o pauză de 15 minute pentru a încărca bateria de la 5 la 80% SoC (State of Charge – stare de încărcare).
Încărcarea poate avea loc cu până la 340 kW. Mission R oferă, de asemenea, o nouă variantă de Porsche Active Aerodynamics (PAA) cu sistem de reducere rezistenței aerodinamice (DRS – Drag Reduction System) pe secțiunea frontală a capotei și pe aripa din spate. Acesta cuprinde trei nervuri în fiecare dintre cele două prize laterale de aer de pe secțiunea nasului, precum și o aripă spate ajustabilă, cu două secțiuni.
Caroseria conceptului se concentrează și pe reducerea emisiilor de CO2 și pe sustenabilitate, fiind realizată în mare parte din plastic armat cu fibre naturale (NFRP), al cărui material de bază este fabricat din fibre de in obținut din agricultură. Acest material ecologic este folosit și pentru buza spoilerului frontal, difuzor și pragurile laterale. NFRP este utilizat pe scară largă în interiorul Mission R, de exemplu pe panourile interioare ale ușii, peretele din spate și scaun.
Designul interior se concentrează pe șofer, în toate aspectele sale. Un afișaj plasat ergonomic între comenzile de pe volan arată datele relevante în timpul cursei. Monitorul de deasupra coloanei de direcție arată imaginile de la camerele retrovizoare, laterală și centrală.
Cu proiectul Mission R, Porsche aduce cursele reale și virtuale mai aproape ca niciodată. Modulul monococă al șoferului, în exact aceeași formă, poate fi folosit, de asemenea, ca un simulator de esports. Structura de siguranță, din material compozit din fibră de carbon combină un potențial ridicat de protecție pentru șofer cu o greutate redusă și un aspect distinctiv.
Inginerii și designerii Porsche au denumit noua structură de plafon din carbon „exoschelet”. Acesta combină cușca de siguranță cu suprafața acoperișului. Cu o lungime de 4.326 milimetri, Porsche Mission R este puțin mai scurt decât seria actuală 718 Cayman, dar este vizibil mai lat – 1.990 milimetri – și, cu o înălțime exterioară de numai 1.190 milimetri, este semnificativ mai scund.