Acuzația procurorului din Braunschweig este definitivă: foștii directori ai Grupului Volkswagen au știut de manipularea emisiilor de la motoarele diesel cu mult înainte ca afacerea Dieselgate să iasă la lumină.
La șase ani după ce Volkswagen a admis în fața Agenției Americane de Protecție a Mediului că a instalat un software pe 11 milioane de vehicule comercializate la nivel global, pentru păcălirea testelor de poluare, scandalul Dieselgate, care deja a costat gigantul german peste 30 de miliarde de euro, continuă acum în justiție.
Cei mai înalți oficiali ai Grupului Volkswagen sunt judecați în Germania. Procurorul din Braunschweig a dezvăluit recent o serie de detalii din cadrul procesului penal.
Evident, inginerii care au gestionat dezvoltarea motorului cu emisii manipulate se temeau că ”fulgerul Winterkorn o să îi lovească”. Cei care dezvoltaseră software-ul care permitea manipularea normelor de poluare doar în timpul testelor de omologare, erau conștienți că foarte exigentul fostul CEO al Grupului Volkswagen, Martin Winterkorn, va exploda când va fi informat referitor la riscul unei amenzi colosale. Însă „explozia mâniei” nu a mai avut loc…
Martin Winterkorn știa de înșelăciunea cu mult înainte ca afacerea să iasă la iveală. Știa, de exemplu, grație unei note interne care data din 2014, că vehiculele diesel au depășit limitele de NOx (oxizi de azot) ”de 15 până la 35 de ori”.
Cu două luni înainte de izbucnirea scandalului Dieselgate, echipele însărcinate cu dezvoltarea motorului și care avea cunoștință de software-ul bypass încă credeau că autoritățile americane nu vor observa nimic. Ce a urmat, se știe…
Astăzi, mai mulți lideri ai grupului german sunt judecați, însă pentru Martin Winterkorn, procedura va face obiectul unui proces separat.