De ce unii circulă pe partea stângă - de la cavalerii medievali, la britanicii din prezent
30.10.2021
        
Distribuie acest articol!   

În aproape toate țările din lume, traficul rutier se desfășoară pe partea dreaptă a drumului. Totuși, după cum bine știm, în unele țări se circulă ”pe partea greșită a drumului”, ca în Regatul Unit, India, Japonia, Thailanda, Australia, Noua Zeelandă sau chiar Africa de Sud. În principal, în țări care au aparținut sau au avut o legătură, de-a lungul timpului, cu Imperiul Britanic.

Așadar, acestea nu sunt cazuri izolate, deoarece se estimează că aproape 35% din șoferii din întreaga lume se deplasează în trafic pe partea stângă. Explicația? O istorie destul de lungă, după cum veți vedea în cele ce urmează.

Pentru a înțelege originea deplasării cu automobilul pe partea stânga a drumului, trebuie să ne întoarcem în timp, pe vremea cavalerilor. În Evul Mediu, aceștia circulau călare pe partea stângă dintr-o rațiune practică. Pentru a putea folosi săbiile în caz de nevoie, acestea erau purtate pe partea stângă, astfel încât să poată fi apucate rapid cu mâna dreaptă. Pentru a evita să se ciocnească, în cazul intersectării cu un alt călăreț, se circula pe stânga. Deși la acea vreme nu au fost stabilite reguli oficiale de circulație, mersul pe partea stângă a intrat în obișnuința tuturor.

Și totuși, când s-a trecut la circulația pe partea dreaptă? În secolul al XVIII-lea a apărut în Statele Unite un nou tip de căruță trasă de cai: Conestoga. Cel care mâna caii se așeza pe ultimul cal din partea stângă, pentru a avea mâna dreaptă liberă, ca să poată mânui biciul. A fost momentul în care circulația pe partea dreaptă s-a impus în mod natural, deoarece aceste căruțe se puteau intersecta fără probleme, permițând oamenilor să își controleze vehiculele.

Un model de căruță similar a fost adoptat și în Europa continentală, unde s-a impus și circulația pe dreapta. Conform unor istorici, Napoleon I a fost cel care a impus această regulă de circulație în toate țările pe care le-a cucerit. Astfel s-ar explica de ce Marea Britanie a păstrat traficul pe stânga (și implicit automobilele cu volanul pe partea dreaptă), la fel ca toate teritoriile și fostele colonii aflate sub conducerea Imperiului Britanic.

Distribuie acest articol!