Scandalul Dieselgate revine. Celebrul caz de manipulare a emisiilor poluante în timpul testelor de omologare a automobilelor s-a soldat cu zeci de miliarde de euro plătite drept despăgubiri și amenzi, de către Volkswagen.
Însă, pe lângă Volkswagen, mai multe mărci sunt bănuite că ar fi folosit programe informatice cu scopul de a manipula emisiile poluante. Acum a venit rândul lui Mercedes.
Acuzația vine de la DUH (Deutsche Umwelfthlife), o asociație germană de mediu creată în 1975. Aceasta a indicat clar prezența a nu mai puțin de opt elemente software suspecte, într-un Mercedes E350 d (model 2016). Echipată cu un motor diesel Euro 6, mașina anunța emisii mai mici față de versiunea precedentă. Doar că cei de la DUH susțin că dispozitivele speciale sunt capabile să diferențieze testul de omologare de utilizarea curentă a vehiculului și să modifice ca atare comportamentul motorului.
În rulajul normal, managementul particulelor – care ar trebui standardizat – ar fi dezactivat. „Chiar și în timpul condusului normal, cel puțin un dispozitiv de oprire previne aproape întotdeauna în mod activ îmbunătățirea emisiilor poluante – chiar dacă acest lucru nu este necesar fizic sau pentru protecția motorului”, susține DUH. Aceasta ar însemna, conform aceleiași surse, că emisiile de oxizi de azot ar fi cu 500% mai mari decât limita permisă de lege.
Dieselgate este în primul rând un scandal extrem de costistitor. Statele Unite au lovit puternic din start, cu amenzi multiple de peste 10 miliarde de euro. Prin urmare, Mercedes încearcă să se apere „colaborând cu autoritățile europene” cât poate de bine. Constructorul susține că „setările descrise sunt cunoscute și nu pot fi calificate drept ilegale, într-un sistem de control al poluării foarte complex”.
Deci, nicio înșelăciune, ci o acumulare de circumstanțe nedorite? Felix Domke nu este de acord. Acest specialist în analiza managementului motorului „este un expert în software pentru controlul motoarelor și a lucrat anterior pentru Autoritatea federală de transport auto din Germania ca analist independent. De asemenea, a acționat, în calitate de expert, în cadrul comisiei parlamentare de anchetă în scandalul emisiilor Volkswagen din 2017”, susține raportul asociației.
Celebra Kraftfahrtbundesamt (KBA), autoritatea federală a Germaniei din domeniul auto, a reacționat precizând că cele opt dispozitive nu sunt ilegale și că așteaptă dovezi suplimentare. DUH are, așadar, încă de lucru, iar scandalul Dieselgate pare că nu și-a dezvăluit toate surprizele.
Credit foto: DUH