Pe zi ce trece, vehiculele electrice devin alternativa numărul unu la clasicele automobile cu motoare termice. Electrificarea transportului auto vine cu un vocabular complet nou, deocamdată foarte puțin cunoscut pentru majoritatea automobiliștilor.
Iată de ce propunem aici o succintă privire de ansamblu asupra lexicului introdus de noile vehicule electrice, sub forma unui mic ghid. Pe lângă cele trei categorii principale de vehicule electrice, cu acumulatori (BEV), hibrid (HEV) și cu pile de combustie (FCEV) care funcționează cu hidrogen, am inclus și o serie de alte acronime și abrevieri, foarte utilizate de electromobiliști.
BEV
Acronimul englezesc pentru Vehicul Electric cu Baterie definește un automobil care utilizează pentru propulsia sa unul sau mai multe motoare electrice. Pentru a funcționa folosește exclusiv electricitatea, pe care o preia în principal din stațiile de reîncărcare și o stochează în acumulatori. Această categorie nu include vehiculele electrice cu pile de combustie (vezi FCV). Exemple: automobilele Tesla, modelele ID de la Volkswagen sau EQ de la Mercedes, Porsche Taycan.
BMS
Sistem de Management al Bateriei, un card electronic care controlează ciclurile de încărcare și descărcare ale celulelor. De asemenea, controlează vârfurile de tensiune în timpul utilizării intensive a bateriei.
CCS / Combo
Sistemul de Încărcare Combinat sau Combo, este conectorul standard din Europa utilizat la încărcarea rapidă a vehiculelor electrice. Acesta utilizează atât mufa de tip 1, cât și cea de tip 2 și concurează cu standardul japonez CHAdeMO.
CHAdeMO
Acest acronim desemnează un model de priză de încărcare rapidă standard pentru vehicule electrice și hibrizi plug-in din Asia, dar care este, de asemenea, foarte folosit și în Europa. Este utilizat în principal pe modelele japoneze: Nissan Leaf, Lexus UX 300e. Poate furniza până la 400 kW de putere și concurează cu conectorul CCS / Combo.
ECV
Acest simbol desemnează trotinetele electrice cu 3 sau 4 roți pentru persoanele cu mobilitate redusă și înseamnă pur și simplu „vehicul reîncărcabil electric”.
EPA
Agenția pentru Protecția Mediului – un protocol de testare a duratei de viață a bateriei, implementat de Agenția de Mediu din Statele Unite.
EREV
Vehicul Electric cu Autonomie Extinsă este un automobil electric cu un așa-numit ”range extender”. Acesta din urmă este cuplat la un mic motor termic care servește doar la reîncărcare. Unele vehicule din această categorie sunt deseori clasificate ca hibrizi plug-in.
EV
Vehicul Electric.
FCV / FCEV
Vehicul cu Pile de Combustie / Vehicul Electric cu Pile de Combustie: acronim pentru un automobil electric cu pile de combustie care funcționează cu hidrogen. Se diferențiază de vehiculele electrice cu baterie (BEV) prin metoda de stocare și extragere a energiei. La un FCV sau FCEV, bateria de tracțiune este înlocuită de un rezervor de hidrogen și o serie de pile de combustie în care hidrogenul este transformat în electricitate și vapori de apă, printr-o reacție chimică. Exemple: Toyota Mirai, Honda Clarity Fuel Cell.
HEV
Vehicul Electric Hibrid, care diferă de un BEV prin faptul că are un motor termic cuplat cu unul sau mai multe motoare electrice. Obiectivul principal al unui vehicul hibrid este acela de a utiliza în mod optim fiecare dintre sursele de energie disponibile, respectiv electrică și termică, pentru a limita emisiile de CO2 și pentru a reduce consumul de energie. Costurile asociate achiziționării de combustibil sunt, prin urmare, reduse. Există două tipuri de vehicule hibrid: PHEV, pentru vehicul electric plug-in hibrid sau EREV, vehicul electric cu autonomie extinsă. La PHEV, motorul termic este pornit automat atunci când mașina urcă o rampă sau când se dorește conservarea acumulatorului în timpul deplasărilor cu peste 65 km/h. La EREV, vehiculul este propulsat de acțiunea unui motor electric alimentat de baterii de mare capacitate, alimentate de un alternator de dimensiuni reduse și, implicit, de un motor termic. Exemple: Volkswagen Arteon plug-in hybrid, Peugeot 3008 Hybrid,
HEV
Vehicul Electric Hibrid, un acronim în engleză pentru un hibrid, reîncărcabil sau nu.
Hibrid
Un vehicul care folosește mai multe tipuri de motoare: pe de o parte, un motor termic (foarte des pe benzină, rareori diesel) și pe de altă parte unul sau mai multe motoare electrice. La un vehicul hibrid simplu, spre deosebire de unul plug-in, bateria este mai mică și nu se poate reîncarcă decât prin convertirea energiei disipate la frânare, în energie electrică.
Hibrid complet
O denumire alternativă pentru un automobil cu propulsie hibridă.
Hibrid plug-in
Un vehicul care este echipat cu un motor termic și unul electric, cu o baterie suficient de mare pentru a putea funcționa în modul complet electric, în general pentru viteze de până la 50 km/h. Reîncărcarea bateriei se face atât prin recuperarea de energie la frânare, cât și prin conectarea la o stație.
Hibrid ușor / Mild Hybrid / Microhibrid / MHEV
Este un tip de propulsie hibrid care nu încorporează un motor electric în vehicul. Automobilul utilizeaază un alternator-demaror cuplat la o baterie, de obicei de 48V, care ajută motorul termic în timpul fazelor de pornire sau de accelerație, permițând reducerea ușoară a consumului.
IRVE
Infrastructura de Încărcare a Vehiculelor Electrice este denumirea dată tuturor rețelelor care permit reîncărcarea unui vehicul reîncărcabil electric, indiferent dacă este o stație de de putere mare sau un Wallbox.
kW
Kilowatt-ul (kW) este unitatea de măsură a puterii, adică „forța” maximă pe care o poate exercita un motor. Cea mai frecvent utilizată unitate în domeniul auto este ”cal-putere” (CP) obținută prin înmulțirea kW cu un coeficient de aproximativ 1,36. De exemplu, 100 kW = 136 CP.
kWh
Kilowatt-oră, se referă la energia furnizată de baterie și este cantitatea de kW pe care bateria o poate furniza într-o oră de utilizare.
NEDC
Noul Ciclu European de Conducere este, de fapt, vechiul ciclu de certificare utilizat atât pentru vehiculele cu combustie, cât și pentru cele electrice. A fost înlocuit cu ciclul sau standardul WLTP. (vezi WLTP)
PHEV
Vehicul Electric Hibrid Plug-in. (vezi Hibrid plug-in)
Retrofit
O adaptare care constă în transformarea unui model dotat cu motor termic într-o mașină electrică. Adesea, retrofit-ul este aplicat pe așa-numitele modele clasice sau Youngtimers, pentru a putea fi utilizate indiferent de restricțiile de poluare.
Wallbox
Stație de încărcare privată, de obicei montată pe un perete – de unde și numele său -, cu scopul a alimenta cu energie un vehicul electric sau hibrid plug-in. Intensitatea este mult mai mare decât cea a unui conector convențional și permite o reîncărcare mai rapidă.
WLTP
Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures sau Proceduri de testare a vehiculelor ușoare, armonizate la nivel mondial. Sub acest nume se află noul standard care înlocuiește ciclul NEDC. Este un ciclu de omologare care face posibilă calcularea unei autonomii cât mai apropiate de realitate.