Unul dintre cele mai importante neajunsuri ale automobilului electric este reprezentat în prezent de preț. Motivul îl constituie acumulatorul, care este, de departe, cel mai costisitor subansamblu.
Analiștii din industria auto sunt însă optimiști și susțin că este de așteptat ca prețul acumulatorilor să scadă cu 58% în următorii zece ani, reducând astfel costul vehiculelor electrice.
Mai mult, potrivit unui studiu Bloomberg New Energy Finance (BNEF), începând din 2027, în Europa mașinile electrice vor fi chiar mai ieftine decât cele cu motoare termice!
Dacă în urmă cu doar câțiva ani erau apariții insolite, mașinile electrice încep să devină acum prezențe obișnuite în peisajul auto european. Descumpăniți de taxele tot mai prohibitive și costurile de exploatare în creștere accelerată, în ceea ce privește utilizarea vehiculelor cu combustibili fosili, clienții sunt din ce în ce mai interesați de noua soluție de mobilitate, care este promovată ca fiind mai puțin poluantă, în comparație cu vehiculele termice.
Atât de mult încât vehiculele electrice cu acumulatori ar putea reprezenta 100% din vânzările de mașini noi până în 2035, potrivit unui studiu BNEF realizat la comanda Federației Europene pentru Transport și Mediu (T&E). Trebui precizat că aceste prognoze optimiste se vor concretiza doar dacă standardele de emisii de CO2 impuse producătorilor de automobile vor fi înăsprite și mai mult, potrivit T&E.
„Peste șase ani, o mașină electrică va fi mai ieftină decât una pe benzină pentru toți cumpărătorii, indiferent dacă aceștia sunt utilizatori particulari sau profesioniști. Iar acum trebuie să ne asigurăm că producătorii se angajează în această tranziție prin înăsprirea standardelor europene privind emisiile de CO2”, declară Diane Strauss, reprezentant T&E.
Revenind la costul unei mașini electrice, care adesea reprezintă o frână la cumpărare, studiul susține că, până în 2026, producția autoturismelor din segmentele C și D, precum și cea a SUV-urilor electrice va fi mai puțin costisitoare decât a vehiculelor pe benzină. Același lucru se va întâmpla până în 2027 și cu modelele din clasele mai mici (segmentul B). În ceea ce privește vehiculele comerciale, modelele electrice ușoare vor fi mai accesibile decât variantele diesel începând din 2025, iar cele mari, din 2026.