Achiziționarea unui automobil second-hand implică un risc însemnat în privința kilometrajului înregistrat la bord. Cum rulajul este un criteriu major în determinarea valorii unei mașini, pentru foarte mulți vânzători ”kilometrajul dat înapoi” este soluția cea mai la îndemână pentru a cere un preț cât mai mare.
Iată de ce vigilența trebuie menținută la achiziționarea unui automobil de ocazie, chiar dacă acesta provine de pe piața vest-europeană. Se constată că tot mai multe automobile sunt afectate de această metodă de fraudă, la kilometraj.
Un studiu realizat de CarVertical în 2020 arăta că automobilele marca BMW se aflau în fruntea listei, urmate de Audi, Volkswagen și Mercedes-Benz. BMW Seria 7, Seria 5, X6, Audi A6 și Mercedes Clasa E sunt modelele cu cele mai multe cazuri de kilometraj manipulat, chiar și la cele de ultimă generație.
Pentru cumpărător este esențial să își dea seama dacă odometrul mașinii afișează rulajul real sau nu. Iată, în continuare, câteva sfaturi în acest sens.
Trebuie știut în primul rând că, indiferent de tipul de contor, mecanic sau digital, acesta poate fi verificat dacă a fost manipulat sau nu. Mai întâi trebuie solicitat vânzătorului, indiferent dacă este un particular sau un profesionist, să permită consultarea istoricului mașinii. Este vorba de un jurnal fizic (”cartea de service”) sau online, în care a fost înregistrat istoricul inspecțiilor tehnice și kilometrajul la momentul fiecărei operațiuni efectuate de-a lungul timpului.
Dacă acest lucru nu este posibil, este interesant de verificat kilometrajul în sine. Pentru un kilometraj analogic, primul pas este verificarea alinierii cifrelor. Dacă sunt decalate sau dacă există urme pe șuruburi, înseamnă că acel kilometraj a fost dezasamblat manual.
Trebuie știut că unii nu ezită să folosească echipamente specifice sau chiar să deconecteze kilometrajul în timpul utilizării mașinii, tocmai pentru a păcăli viitorii cumpărători.
Un kilometrajul digital poate fi modificat cu ajutorul unui dispozitiv dedicat, cuplat la priza OBD a mașinii. În principal, acest tip de dispozitiv este compatibil cu vehiculele germane.
Api trebuie examinate semnele specifice de uzură de la interior și starea vopselei de sub capotă și de sub mașină. Uzura specifică de pe pedale, volan, schimbătorul de viteze sau frâna de mână furnizează cele mai concludente indicii, pentru un ochi avizat. Ele ar trebui să fie în concordanță cu numărul de kilometri afișat la bord.
În principiu, este obigatorie o verificare minuțioasă a vehiculului, care să beneficieze de expertiza unor specialiști. Aceștia trebuie să fie alături de cumpărător, astfel încât vehiculul să fie examinat de cât mai multe persoane.