Una din regulile economiei de piață spune că, pe măsură ce o tehnologie nouă se răspândește și este generalizată pe piață, costul acesteia scade. Însă realitatea din teren contrazice uneori acest principiu.
Astfel, în numele siguranței și confortului, progresul tehnologic din industria auto impune costuri din ce în ce mai mari. Toate se regăsesc la final, bineînțeles, în prețul automobilelor.
În ultimii ani, prețul automobilelor sau, mai exact, al dotărilor acestora, a explodat. Fenomenul a fost cauzat în special de integrarea masivă a tehnologiilor de ultimă generație, atât pentru îmbunătățirea confortului, cât și prin tot mai numeroasele sisteme de asistență la condus.
Există însă o problemă: clienții nu le doresc! Potrivit unui studiu recent, realizat de Deloitte, cumpărătorii nu sunt dispuși să plătească mai mult pentru automobilele echipate cu noile tehnologii.
În cadrul ediției 2022 a Global Automotive Consumer Study, realizat pe internet în 25 de țări și cu peste 26.000 de consumatori, inclusiv din România, Deloitte concluzionează că majoritatea automobiliștilor din lume, cu excepția celor din China, nu sunt dispuși să plătească mai mult de 400 de euro pentru dotări opționale, atunci când cumpără o mașină nouă. Aceeași intenție se regăsește și în privința achiziționării de echipamente suplimentare de siguranță sau divertisment, dar și în cea a motoarelor mai scumpe.
De asemenea, studiul evidențiază (în special în Statele Unite) preferința pentru vehiculele individuale, atunci când trebuie ales între diferitele moduri de transport. Această tendință a fost amplificată de pandemie, care a ținut utilizatorii departe de transportul public.
Deloitte a luat în considerare și vehiculele electrice: interesul pentru acestea rămâne scăzut în Franța și Statele Unite, unde predomină benzina și doar 7%, respectiv 5% dintre utilizatori iau în considerare un model electric, la următoarea achiziție. În schimb electromobilitatea progresează în special în Coreea de Sud (23%), China (17%) și Germania (15%).
Respondenții sunt interesați de mobilitatea electrică datorită costului redus de utilizare, dar și prin prisma problemelor de mediu. În schimb, autonomia redusă și lipsa infrastructurii de reîncărcare sunt principalele dezavantaje.
Sursa: Deloitte