Până ieri, Renault se număra printre puținii actori majori din economia occidentală care și-a continuat activitatea în Rusia și după invadarea Ucrainei. În cele din urmă, constructorul francez a anunțat, printr-un comunicat de presă, că își suspendă activitățile industriale din Rusia și ia în calcul o decizie și în privința participației pe care o deține la compania Lada Avtovaz.
Presa franceză relatează despre o decizie mult mai radicală, care s-ar afla în pregătire: ieșirea totală de pe piața rusă. Ceea ce ar echivala cu o adevărată catastrofă pentru producătorul francez!
Renault este constructorul cu cea mai puternică prezență în Rusia. A investit acolo peste două miliarde de dolari, în ultimii 14 ani. Deține 67% din Lada Avtovaz și a vândut o jumătate de milion de automobile pe piața locală doar anul trecut. La fabrica din Moscova, Renault asambla Duster și o versiune locală Arkana.
În comunicat se spune că Renault suspendă „activitățile industriale”, ceea ce induce o nuanțare în ceea ce privește partea comercială. De asemenea, se vorbește destul de evaziv despre evaluarea „opțiunilor posibile privind participația la Avtovaz” și se precizează că o decizie în acest sens trebuie luată „responsabil față de cei 45.000 de angajați din Rusia”.
Rusia a fost pentru Renault, în 2021, a doua cea mai mare piață globală după Franța, ceea ce ne face să înțelegem mai bine de ce producătorul nu a decis până acum să părăsească Rusia. În cele din urmă, acuzele formulate în ultimele zile la adresa sa, cum că „sprijină un război brutal de agresiune”, a forțat compania franceză să reacționeze.
Însă această decizie o va costa miliarde de euro și ar putea determina eșuarea planul de relansare Renaulution, care tocmai începuse să dea roade.
În mod previzibil, decizia va avea consecințe grave asupra activității sale. Renault a anunțat deja că își revizuiește în scădere obiectivele financiare pentru 2022, cu un obiectiv de marjă operațională în scădere de la 4% la 3%.