Eliminarea propulsiei termice a dezbinat industria auto europeană
16.07.2022
        
Distribuie acest articol!   

Legiferarea interzicerii motorului termic în Europa a dat naștere la unele reacții din partea celor vizați – actori ai industriei auto. Dacă primele ecouri au fost destul de favorabile, în ultima vreme s-au făcut auzite și unele voci care denunță trecerea la propulsia 100% electrică, prevăzută din 2035.

Venite din Franța și Germania, care sunt, de altfel, principalele forțe ale industriei auto de pe Bătrânul Continent, aceste reacții sunt, totuși, cam tardive.

Desigur, vocile venite din interiorul industriei trebuie să fie ascultate, înainte de a se trece la acțiune. Un lobby eficient ar trebui să influențeze opinia politică, invitând-o la o cunoaștere în profunzime a acestei lumi industriale. Un univers pe care autoritățile îl înțeleg cu greu, ceea ce nu este deloc condamnabil. Curios, în schimb, este de ce acest lobby nu a existat până acum…

De câțiva ani se discută intens de pregătirile pentru trecerea industriei auto europene la producția de modele 100% electrice, din 2035 sau chiar din 2030. Producătorii europeni, prin vocea asociației continentale de profil, ACEA, păreau că acceptă sentința.

Surpriza a venit la câte zile după ce, pe 8 iunie 2022, Parlamentul European a aprobat proiectul legislativ care interzice din anul 2035 comercializarea vehiculelor noi care emit CO2, ceea ce ar putea însemna sfârşitul vânzării pe piaţa UE a maşinilor noi cu motoare cu combustie internă.

Chiar dacă unele dintre obiecțiile celor care s-au declarat împotriva acestei directive sunt perfect argumentate, rămâne întrebarea: de ce au fost invocate abia acum? Directiva poate fi încă modificată, însă în lipsa unei reacții coerente și a unei coeziuni din partea celor din industrie, trecerea la propulsia electrică va fi adoptată rapid și definitiv.

Din lipsa de reacție de până acum a profesioniștilor din domeniul auto putem concluziona fie că celebrul lobby auto este aproape inexistent, fie că acest sector industrial este tot mai divizat.

Pe 9 iunie, adică la o zi după votul din Parlamentul European, ACEA, organism care reunește toate mărcile auto prezente pe piața comună, aprobă textul adoptat la Strasbourg. Pentru ca la mai puțin de o săptămână după, constructorii francezi, prin vocea CEO-ului Stellantis, Carlos Tavares, să declanșeze contraofensiva.

Grupul Stellantis a părăsit intempestiv ACEA, denunțând deficiențele organizației, în special ineficiența lobby-ului acesteia. Reamintim, de trei ani organizația este condusă de germanul Oliver Zipse, aflat în fruntea BMW și care l-a înlocuit pe Tavares în această funcție.

Vocea lui Tavares nu este însă singulară! Luc Chatel, președintele platformei de lobby a industriei auto franceze La Plateforme Automobile, condamnă și el textul votat la Strasbourg, pe care în compară cu „un salt în gol și o prăbușire a industriei”. La rândul său, Alain Prost, o figură legendară din motorsportul francez și un apropiat al Grupului Renault, vorbește despre un „covor roșu întins chinezilor”.

Decizia de la Strasbourg pare să fi divizat vârful de lance al industriei auto europene, unul eminamente franco-german, dar și bunele relații dintre constructorii de automobile și principalii lor furnizori, producătorii de echipamente. Deopotrivă, surprinde și faptul că, la momentul actual, cei din industria auto franceză sunt mult mai vocali și mai „revoltați” decât „colegii” din Germania.

De unde această diferență de atitudine în fața iminentei electrificări a industriei europene? Cel mai probabil pentru că unii dintre jucători, mai ales cei din Germania, par să fi acceptat deja trecerea la electric, transformare pentru care au cheltuit deja zeci de miliarde de euro. În timp ce alții, în principal cei a căror producție este strict legată de propulsia termică, riscă falimentul.

Decizia de la Strasbourg pare să fi produs o dublă fractură, între constructori și între aceștia și furnizorii de echipamente. Deși industria auto europeană este dezbinată și fără un lobby eficient, povestea ei va merge mai departe, chiar dacă motorul termic va deveni istorie!

Distribuie acest articol!